Land en water

Land en water
Land en water Land en water Land en water

Plaats: Harderhaven

Locatie: Harderdijk 15

Kunstenaar: J.M. (Teun) Roosenburg

Materiaal: keramiek

Jaar: 1957

Beschrijving:

Passend bij de moderne architectuur van gemaal Lovink is in de kopgevel, boven de hoofdingang het keramische reliëf "Land en water" aangebracht. Het keramisch reliëf is een kunstvorm die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw vaak is toegepast voor kunstwerken op of aan gebouwen. Het reliëf is van klei gemaakt en vervolgens gebakken. Tijdens het bakken krimpt het object, iets waarmee de kunstenaar van tevoren rekening moest houden. Op een ondergrond van rode-bruine, handgebakken terracotta tegels van 40 x 40 cm is een groen/wit geglazuurd reliëf aangebracht. De tegels werden gebakken door Russel-Tiglia, Atelier voor sierkeramiek N.V. in Tegelen.

Het reliëf is ontworpen door Teun Roosenburg, zoon van architect Dirk Roosenburg die het gemaal samen met zijn twee medewerkers, Verhave en Luyt, heeft ontworpen. De voorstelling ‘Land en water’ is gebaseerd op de droogmaking van Oostelijk Flevoland. Links staat en landbouwer met klompen aan en een schop op de schouder op het vruchtbare land. Rechts zien we een visser met zijn blote voeten in het water staan. In zijn linker hand houdt hij een grote vis. Over de dijk heen reiken zij elkaar de hand. De boodschap van het reliëf is duidelijk, op deze plek op de Harderdijk ontmoeten het water en het nieuwe land elkaar.

Kunstenaar

Jacob Martijn (Teun) Roosenburg is op 16 juli 1916 in Den Haag geboren. Zijn vader was architect Dirk Roosenburg. Van 1929 tot 1936 volgde hij aan de ambachtschool een opleiding bouwkunde en meubelmakerij. Aanvankelijk was hij werkzaam als opzichter op het bureau van zijn vader en maakte een enkele keer ornamenten voor diens bouwwerken zoals de terracotta versiering boven de ingang van het oude KLM kantoor in Den Haag. In 1936 ging hij als hospitant aan de Academie voor beeldende Kunst in Den Haag studeren aan de afdeling beeldhouwen. Tegelijkertijd was hij leerling en later knecht bij een vriend van zijn vader, de Nederlands/Belgische beeldhouwer Albert Termote. In 1938 studeerde hij af in Den Haag en ging vervolgens aan de Académie Ranson in Parijs studeren waar hij leerling was van Charles Malfray en Aristide Maillol.

Van 1939 tot 1942 werkte Teun Roosenburg op een atelier in Amsterdam. Op 22 november 1941 werd door de Duitse bezetter de Nederlandse Kultuurkamer ingesteld. Iedereen die in de kunst-en cultuursector werkzaam was moest lid worden. Wie geen lid was mocht zijn beroep niet langer uitoefenen. Om de Kultuurkamer te ontlopen fietste Roosenburg, samen met Piet Damsté en Hanny Raedemaker in het voorjaar van 1942 vanuit Amsterdam naar Limburg om daar de oorlog uit te zitten. Hij ontdekte Kasteel Oost in Eijsden en werd op slag verliefd. Hij huurde het vervallen kasteel van de kasteelheer, Raphael Graaf de Liedekerke de Pailhe van Eijsden voor vijftig gulden per maand, op voorwaarden dat hij het kasteel zo goed mogelijk zou onderhouden. Hij ontving op het kasteel veel beeldend kunstenaars, schrijvers en theatermensen. In 1943 trouwde hij met de schilderes Jopie Roosenburg-Goudriaan (1913-1997). In 1956 werd het kasteel te koop aangeboden en werd Roosenburg de eigenaar. Hij was beeldhouwer, glaskunstenaar en keramist, zijn stijl was figuratief. Teun Roosenburg overleed, 6 dagen na zijn 88ste verjaardag, op 15 juli 2004 in zijn woonplaats Eijsden en werd begraven op Begraafplaats Tongerseweg in Maastricht.

Teun Roosenburg heeft in heel Nederland kunstwerken staan zoals Moeder en kind (1952) in Goes, Land en water (1957) in Harderhaven, "Flora" (1962) in Aalsmeer, Bever (1964) in Groningen, Thuiskomst (1964) in Emmeloord, Schutterskoning (1978) in Kerkraden, Op blote voeten (1981) in Maastricht, Naakt met poes (1995) in Heerlen en Drie gratiën (1999) in Horst.

 

Laatste Update maandag, 10 augustus 2015