Universal Solidarity

Universal Solidarity
Universal Solidarity Universal Solidarity Universal Solidarity Universal Solidarity Universal Solidarity Universal Solidarity Universal Solidarity Universal Solidarity

Plaats: Biddinghuizen

Locatie: Spijkweg, evenemententerrein

Kunstenaar: Corry Ammerlaan- van Niekerk

Materiaal: brons / roestvrijstaal

Jaar: 1994


Beschrijving:

Van 1 – 11 augustus 1995 werd in Dronten de 18e Wereldjamboree gehouden. Een Wereldjamboree is een grote bijeenkomst van scouting uit landen over de hele wereld die iedere vier jaar gehouden wordt. De allereerste Wereldjamboree werd gehouden in 1920 in het centrum van Londen. Het motto van de 18e Wereldjamboree was 'Future is now', waarmee de organisatie wilde benadrukken dat de jeugd de toekomst heeft. Het was de eerste Wereldjamboree waaraan ook meisjes deelnamen. Tot dan was een Jamboree een jongensaangelegenheid.

In 1995 was Nederland voor de tweede keer gastland. Op een mega kampeerterrein in Dronten kwamen bijna 30.000 deelnemers uit 196 landen bijeen om samen allerlei activiteiten te ondernemen en elkaar te leren kennen. Koningin Beatrix opende deze Wereldjamboree, vergezeld door Prins Claus, Prinses Basma Bint Talal van Jordanië en Koning Karl Gustav van Zweden die zich ook als deelnemer aan deze Jamboree hadden laten inschrijven.

Ter gelegenheid van het evenement maakte de Bleiswijkse kunstenares Corry Ammerlaan-van Niekerk het kunstwerk 'Universal Solidarity' of in het Nederlands "Eenheid van de jeugd over de hele wereld". In het werk van de kunstenares speelt bijna altijd de mens een centrale rol. Tien menselijke figuren van brons komen uit een opengeslagen wereld die van roestvrijstaal vervaardigd is. Ze staan schouder aan schouder. De middelste twee hebben hun hand triomfantelijk omhoog gestoken. De bronzen figuren zijn geabstraheerd vormgegeven waardoor ze geen persoonlijke kenmerken hebben en iedereen zichzelf in één van deze figuren kan herkennen. De tien figuren symboliseren de verbroedering tijdens het internationale scoutingkamp. Verbroedering die de wereld opent en de toekomst omarmt. Corry Ammerlaan-van Niekerk schreef over het kunstwerk: “Betrokkenheid bij mens en maatschappij zijn voor mij altijd wezenlijk geweest. Jongeren uit alle landen van de wereld voelen zich als cultuurgemeenschap verwant en met elkaar verbonden. Uit deze verbondenheid groeien waardevolle contacten. Bovengenoemde heb ik in mijn ontwerp verwerkt. Het universele heb ik gesymboliseerd door de cirkelvorm. De lijnen van de cirkel gaan over in menselijke belijning; ieder is een deel van het geheel”. Bron: www.kelpin.nl. Het kunstwerk staat op een heuvel en heeft een doorsnede van ongeveer 5 meter. De heuvel heeft een hoogte van 3 meter, de hoogte van het vroegere zeeniveau. Voor de vele buitenlandse gasten was het een raar idee dat ze hier rondliepen op de bodem van de voormalige zee.

In de zomer van 1994 werd alvast proefgedraaid met een 'Europese Jamboree'. Z.K.H. Prins Claus, de toenmalige beschermheer van Scouting Nederland, wijdde op 28 juni 1994 het 300 ha. grote terrein in. Samen met jeugdleden van Flevo-Scout onthulde hij het kunstwerk 'Universal Solidarity'. Het doel van elke Jamboree is jongeren uit alle delen van de wereld spelenderwijs een gevoel van saamhorigheid bij te brengen en zo de basis te leggen voor een betere toekomst. Deelnemers betaalden voor de tiendaagse vakantie een prijs die afhankelijk was van het Bruto Nationaal Produkt van hun land. Een padvinder uit Bangladesh moest ƒ 250,-  bijdragen, een Nederlandse ƒ 1075-. Met de verkoop van miniaturen van het kunstwerk 'Universal Solidarity' probeerde de organisatie geld in te zamelen om padvinders uit arme landen in de gelegenheid te stellen aan de Wereldjamboree deel te nemen.

Kunstenaar

Cornelia H.M. (Corry) Ammerlaan- van Niekerk is in 1947 geboren in Alphen aan de Rijn. Als kind tekende ze heel graag en willde naar de kunstacademie, maar uit een beroepstest kwam dat ze het best het onderwijs in kon. Dus ging ze naar de kweekschool en stond daarna 8 jaar voor de klas.

Na de geboorte van haar kinderen kwam ze in contact met Aad van Dijk die een familiebedrijf leidde dat Delfts Blauw en Gouds platteel maakte. Uit deze samenwerking ontstond Artihove, een cenrum voor kunst en kunstzinnige projecten waarvan Corry artistiek directeur is. Zij ontwikkelde zich in het grafische werk. Al snel kwam de interesse voor het 3-dimensionale werk. Stap voor stap heeft zij zich toegelegd op het vervaardigen van sculpturen, sieraden en industriële vormgeving. In haar werk speelt de mens in al haar facetten een centrale rol. Haar werk kenmerkt zich door een stijlvolle levendigheid en is altijd geënt op een gevoel of emotie.

Zowel in het binnen, als in het buitenland is werk van Corry Ammerlaan-Niekerk te vinden. In Bergen op Zoom staat een kunstwerk bij Philip Morris. In Biddinghuizen (gem. Dronten) staat een kunstwerk dat zij maakte tergelegenheid van de Wereldjamboree 1995. In 2000 vervaardigde zij de bronzen beelden 'Elftal van de Eeuw en Rinus Michels' die voor het bondskantoor van de KNVB in Zeist staan. Het beeld van Pim Fortuyn (2003) in Rotterdam is ook van haar hand.