Het Opvliegertje

Het Opvliegertje
Het Opvliegertje Het Opvliegertje Het Opvliegertje Het Opvliegertje Het Opvliegertje Het Opvliegertje Het Opvliegertje Het Opvliegertje

Plaats: Lelystad

Locatie: Spaanderbank

Kunstenaar: Hans Ittmann

Materiaal: brons, staal

Jaar: 1970


Beschrijving:

Aan de Spaanderbank, vlakbij de basisschool Laetare staat een kunstwerk van Hans Ittmann uit 1970. Op het grasveld staat een 5 meter hoge stalen zuil met ronde en rechthoekige gaten. Op de zuil staat een gestileerde vogel die zijn vleugels spreid alsof hij weg wil vliegen van zijn sokkel. Aan de huid kun je duidelijk zien dat het beeld eerst geboetseerd is voordat het in brons werd gegoten. Het beeld is opgebouwd uit kleine en grotere plakken, wat een levendige en boeiende oppervlaktestructuur geeft.

In de jaren '70 van de 20e eeuw had de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders het beleid dat elke wijk een eigen kunstwerk kreeg. Kunstenaars kregen de opdracht om kunstwerken te ontwerpen die de eenvormigheid van de nieuwbouw moesten doorbreken. Het derde beeld dat in Lelystad geplaatst werd was 'Het Opvliegertje' van Hans Ittmann. Het beeld is gemaakt in de laatste periode van het leven van de kunstenaar waarin hij langzamerhand weer figuratieve elementen aan zijn werk begon toe te voegen. 'Het Opvliegertje' heeft een aan de abstracte kunst ontleende vormgeving met een met veel fantasie gedeformeerde naturalistische basis.

Kunstenaar

Hans Ittmann werd op 5 januari 1914 in Waalwijk als zoon van een notaris geboren. Van jongs af aan tekende Ittmann. In 1935 startte hij een studie rechten in Amsterdam. Naast deze studie begon hij met schilderen. In 1941 rondde hij zijn rechtenstudie af en deelde tot ontzetting van zijn familie mede dat hij kunstenaar wilde worden. Ittmann nam beeldhouwlessen bij de beeldhouwer Cephas Stauthamer (1899-1983). Met een beurs van de Franse staat volgde hij van 1946-1949 schilderlessen aan de “Ecole des Beaux Arts” in Parijs. Daarnaast ging hij tussen 1948 en 1949 in de leer bij beeldhouwer Ossip Zadkine in diens atelier aan de Académie de la Grande Chamière en onderzocht de uitdrukkingskracht van driedimensionale abstracte vormen. De beelden die Ittmann voor zijn vertrek naar Parijs maakte, zijn figuratief en speels. In Parijs ging hij meer gestileerde plastieken maken. In 1950 keerde Ittmann terug naar Amsterdam omdat hij een uitnodiging kreeg voor de te toonstelling 'Mijlpaal 1950'. Na zijn terugkeer vond hij aansluiting bij de abstract werkende kunstenaars van 'Creatie', de vereniging voor absolute abstractie. In 1955 was hij medeoprichter van Liga Nieuw Beelden

Hans Ittmann hield zich bezig met de abstracte schilderkunst. Naast schilder was hij ook beeldhouwer en voerde meerdere monumentale opdrachten uit, zowel in een expressieve stijl als later in een meer constructivistische vormentaal. Vanuit de gedachte dat kunst en architectuur een geheel moesten vormen maakte Ittman een aantal grote sculpturen bij gebouwen. Hij gebruikte een grote diversiteit aan stijlen en is één van de eerste Nederlandse kunstenaars die draadplastieken gaat maken. De laatste periode van zijn leven begon hij weer figuratieve elementen aan zijn werk toe te voegen. Rond 1970 werden zijn kunstwerken massiever en organischer.

Ittman leed aan longemfyseem en overleed op 12 november 1972 in Amsterdam aan een hartaanval.