Drie Generaties

Drie Generaties
Drie Generaties Drie Generaties Drie Generaties Drie Generaties Drie Generaties Drie Generaties

Plaats: Lelystad

Locatie: Atol / Fjord

Kunstenaar: Guus Hellegers

Materiaal: brons

Jaar: 1981

Beschrijving:

Op de hoek van het Fjord, aan de Atol zitten een grootmoeder en moeder samen op een bankje voor zich uit te staren. Tussen hen in staat een peuter op de bank. Ondeugend hangt het meisje over de rugleuning en bekijkt de omgeving van de andere kant. Een in brons uitgevoerd kunstwerk. Je ziet ze duidelijk zitten, je kan erom heen lopen, maar deze ‘Drie Generaties’ zijn zo plat als een dubbeltje. De lichaamscontouren zijn summier aangegeven in de gesloten vormen.

Guus Hellegers speelt met dimensies. Door het dunne materiaal lijkt het beeld zowel twee- als driedimensionaal. Het beeld wordt ingedikt tot een dun tweezijdig reliëf. Het is een werkwijze die bijna al zijn beelden kenmerkt. In deze herkenbare stijl heeft Hellegers de toekomst van de nieuwe polder verbeeld. In de jaren '80 van de vorige eeuw waren er in Lelystad nog niet zoveel drie generatie groepen. Nu zijn drie generaties in Lelystad heel gewoon.

In januari 2012 is het kunstwerk door een automobilist aangereden en beschadigd. Het werd tijdelijk verwijderd en gerepareerd. In verband met de hausse aan diefstal van koperen en bronzen kunstwerken in de openbare ruimte zijn bij het herstel preventieve versterkingen aangebracht die diefstal nagenoeg onmogelijk maken.

Kunstenaar

Gustaaf Theodoor Marie (Guus) Hellegers werd op 30 juni 1937 in Teteringen geboren. Van 1954 - 1959 studeerde hij beeldhouwen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Daarna kreeg hij een beurs voor het Nationale Hoge Instituut voor de Schone Kunsten te Antwerpen waar hij in 1964/65 studeerde. Van 1982 tot 1991 heeft Hellegers les gegeven aan de Academie Minerva te Groningen. Naast beeldhouwer is hij ook enkele jaren actief geweest als kunstcriticus bij de Leeuwarder Courant. Aanvankelijk hield Guus Hellegers zich bezig met het thema “clown”.  Langzaam aan ging hij zich toeleggen op het maken van penningen, die “zo plat als een dubbeltje waren”. In een volgend stadium kregen de penningen pootjes. De bronzen mensen zag je voornamelijk van bovenaf, maar hun benen hingen stijl naar beneden. Sterker werd dat toen er een knik in het geheel kwam, zodat je een soort Z-vorm kreeg. En zo vrijstaande reliëfachtige beelden zoals ook in Lelystad te zien is. Deze beelden, opgebouwd uit platte vlakken, vormen het eind van de ontwikkeling van munt tot beeld. Na deze periode was het thema in het werk van Guus Hellegers liggende vrouwfiguren en droompoorten.

In Lelystad staat het kunstwerk 'Drie generaties' (1981) en in Blokzijl 'Kaatje bij de Sluis' (1989).

Laatste Update zaterdag, 29 december 2012