Geen Weg Terug

Geen Weg Terug
Geen Weg Terug Geen Weg Terug Geen Weg Terug Geen Weg Terug Geen Weg Terug Geen Weg Terug Geen Weg Terug Geen Weg Terug

Plaats: Schokland

Locatie: Middelbuurt, Museum Schokland

Kunstenaar: Kiny Copinga

Materiaal: brons

Jaar: 2004

Beschrijving:

In het kader van de tentoonstelling “Beelden op Schokland 2004”, maakte Kiny Copinga in opdracht van de gemeente Noordoostpolder het beeld 'Geen weg terug'. Het werd op 11 mei 2004 onthuld door de wethouder van cultuur mevrouw Tineke Bij de Vaate, 145 jaar na de ontruiming van Schokland op last van Koning Willem III in 1859. De wethouder werd bij de onthulling ondersteund door de voorzitter van de Schokkervereniging, Jan Diender.

De opdracht die de kunstenares van de stichting A.D. van Eck-Fonds kreeg luidde: “Maak een monumentaal kunstwerk met een herkenbare relatie tot de omgeving”. De ontruiming van Schokland is de inspiratiebron van Kiny geweest. Zij wilde de dramatiek van de gedwongen ontruiming uitbeelden en maakte een beeld dat het vertrek symboliseert. Zij vervaardigde een 2,50 meter hoog beeld van een Schokkervrouw die de deur achter zich sluit. De bolle rokken geven haar statische figuur een robuuste uitstraling. De vrouw is geabstraheerd. Het beeld is met een paletmes in was gemodelleerd en daarna in brons gegoten. Deze ruwe manier van werken maakt het beeld volgens de kunstenares spannender. De vrouw heeft een tas waarin al haar bezittingen zijn gepakt in haar hand en staat, met het gezicht naar het eiland gericht, op het punt haar geboortegrond voor altijd te verlaten. In 1859 was er voor de eilandbewoners 'Geen weg terug'.

Het beeld dat voor € 40.111 is aangekocht, staat op het buitenterrein van Museum Schokland. Aanvankelijk was het de bedoeling het kunstwerk een plaatsje te geven op de noordpunt van Schokland, maar toen de kunstenares haar plan presenteerde koos het A.D. van Eck-fonds voor de huidige plek op Middelbuurt.

In het programma Beeldspraak geeft de kunstenares uitleg over het kunstwerk en in een latere uitzending wordt nogmaals aandacht aan het beeld besteed.

Kunstenaar

Kiny Copinga-Scholten is op 30 augustus 1943 in Odoorn geboren. Al van jongs af aan wist Kiny dat ze naar de kunstacademie wilde. In 1960 ging zij studeren aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede (nu ArtEZ hogeschool voor de kunsten). Zij koos bewust voor de afdeling beeldhouwen, waar zij zich specialiseerde in het werken met boetseerwas. Voor zij zich vestigde als kunstenaar heeft ze een tijdje handvaardigheidles gegeven aan een opleiding voor ziekenverzorgsters.

Het werk van Kiny is het best als “abstract figuratieve” kunst te omschrijven. De kunstenares woont in Emmen en werkt dagelijks in haar atelier in het Drentse Valtermond. Hier komt zij tot rust, vindt zij inspiratie en kan zij zich uitleven in het vervaardigen van toegepaste kunst voor haar opdrachtgevers. Zij maakt voornamelijk beelden in brons. Haar handelsmerk is het gemuteerde lichaam. Meestal ontbreken hoofd of ledematen. Soms heeft ze het lichaam teruggebracht tot rudimentale (onontwikkelde) resten. Met als inspiratiebron de klassieke oudheid zijn vrouwenfiguren in gedeformeerde vorm vaak het onderwerp. Als zij een opdracht uitvoert blijkt zij echter in staat te zijn concessies te doen aan haar eigen persoonlijkheid. Haar werk kenmerkt zich door het tijdloze karakter en door de combinatie van figuratie en abstractie.

Werk van haar vind je in Emmen bij de ABN-AMRO Bank, bij de ontvangsthal aan de kanaalzijde van de Jaarbeurs in Utrecht het kunstwerk 'Priesteres' (1995), op het Marktplein in Hardenberg. In Ootmarsum staat “Poaskearls” (1989), in Ommen staan verschillende beelden, op Schokland vind je het beeld ‘Geen weg terug' (2004) en in Tollebeek stond het kunstwerk 'Diana, godin van de jacht' uit 1995 dat in 2013 gestolen is.

Laatste Update dinsdag, 21 juli 2015