Dorpsgevoel

Dorpsgevoel
Dorpsgevoel Dorpsgevoel Dorpsgevoel Dorpsgevoel Dorpsgevoel

Plaats: Rutten

Locatie: Venelaan

Kunstenaar: Willem Hoogeveen

Materiaal: schelpen, hout, metaal, polyester

Jaar: 2004


Beschrijving:

In 2003 bestond Rutten 50 jaar. Een initiatiefgroep wilde ter gelegenheid van dit jubileum jongeren uit het dorp een kunstwerk laten maken. Aan de kunstenaar Willem Hoogeveen werd in 2002 gevraagd of hij mee wilde werken aan dit kunstwerk. Een avond lang luisterde Hoogeveen naar de verhalen van jonge en oude Ruttenaren over bijvoorbeeld het dorp, over het boerenleven, over jong zijn. Uit deze verhalen heeft Hoogeveen een keuze gemaakt en een aantal ideeën geschetst voor een kunstwerk. In 2003 werd één van de schetsen uitgekozen om gerealiseerd te worden. Het kunstwerk is gemaakt door een groep jongeren en enkele oudere inwoners uit het dorp. Karin Blom, Sander Boot, Jeroen, Anton en Willy Dingemans, Jos de Laat, Raymond Valckx, Ronald Zijlstra en Nel Straathof zette zich in hun vrije tijd in voor het kunstwerk. Een jaar lang is er heel hard gewerkt in de landbouwschuur van de familie Dingemans. Alles wat ze zelf konden doen hebben ze zelf gedaan. Daarom heeft het kunstwerk maar € 7800,- gekost. 

Op 18 juni 2004 werd het kunstwerk 'Dorpsgevoel' tijdens het jaarlijkse dorpsfeest onthuld. Het kunstwerk staat aan de Venelaan, nabij de loswal. Het werk moet het Ruttense dorpsgevoel weergeven in een woelige wereld. Het 'Dorpsgevoel van Rutten' wordt verbeeld door een schelpenvlakte met daaromheen bankjes zoals de akkers rond Rutten. De drie hardhouten bankjes hebben verschillende formaten en staan voor de boeren die rondom het dorp wonen en de boerderijen die rondom het dorp staan en allemaal verschillend van grootte zijn. De gouden bol symboliseert het dorp zelf, gewonnen uit de vroegere Zuiderzee. De blauwe golven brengen het water in beeld dat ooit werd verdreven. De 4 rode pijlen waarop de bol rust zijn de bewoners die, na de drooglegging van de Noordoostpolder in 1942, vanuit alle windstreken naar het dorp kwamen. De schop in de top, die als windwijzer fungeert, staat voor de ontginning van de polder en de inspanning van de dorpsbewoners tegenwoordig om de gemeenschap levendig te houden. De pijlen, de golf en de schop zijn van metaal gemaakt. De bol werd van polyester vervaardigd. Toen die klaar was is hij belegd met bladgoud.

Het kunstwerk 'Dorpsgevoel' kan gerekend worden tot community art, een kunstwerk dat tot stand is gekomen in een proces tussen een kunstenaar en amateurs en altijd locatie gebonden is. Willem Hoogeveen maakte ook community-werk voor Kraggenburg en 'De Boerderij' in Emmeloord.

In het programma Beeldspraak geeft Willem Hoogeveen uitleg over het kunstwerk 'Dorpsgevoel'.

Bronnen: Jubileumboek 50 jaar Rutten; Flevokunst; Omroep Flevoland

Kunstenaar

Wilhelmus Johannes Arnoldlus Maria (Willem) Hoogeveen is op 15 augustus 1946 in Stompwijk geboren. In zijn jeugd volgde hij een opleiding tot metaalbewerker en heeft dit beroep enkele jaren uitgeoefend. Toen hij werkeloos werd ging hij werken bij Loesje, en schreef teksten voor de posters. Daar leerde hij creatief denken. Hij ging schilderen en maakte objecten. Zo is hij in de kunst verzeild geraakt en vestigde zich als beeldend kunstenaar in Emmeloord.

Schilderen en drie dimensionale beelden maken gaf Willem Hoogeveen de vrijheid en ruimte die hij zocht. Hij maakte voor zijn kunst vaak gebruik van herkenbare vormen zoals mensen, handen, dieren, boten of gereedschap. Hierbij hield hij wel het gevoel voor de realiteit in het oog, maar gaf er een eigen draai aan zodat het allemaal net even anders is. Willems werk is kleurig, helder, luchtig, optimistisch met de realiteit van het leven als basis. De kunstwerken van Hoogeveen tonen zijn maatschappelijke betrokkenheid. In zijn duidelijk herkenbare stijl reageerde hij op de maatschappij en schopte er graag een beetje tegenaan. Daarnaast heeft de weidse vlakten van de Noordoostpolder, opgebouwd vanuit een ritme waarop je de klok gelijk kunt zetten, hem altijd gefascineerd, met genoegen doorbrak hij deze saaiheid. Kunstwerken van Willem Hoogeveen zijn o.a. te zien in Rutten (Dorpsgevoel, 2004), Emmeloord (De Soep, 2009 en Ode aan de vergeten helden, 2012 ), Kraggenburg (Monumenten Kraggenburg 60 jaar, 2011), Nagele (Mens en zijn polder, 2012) en langs het Ketelzwerfpad en Nieuw Verleden. Langs het Ketelzwerfpad, nabij Ketelmeerweg 5, heeft hij 'Trabant' in klei (2007), 'Museum van Greetje' (2007), 'Surfvogel' (2013) en samen met Cor Sonke 'Vikingschip' (2007) gerealiseerd. Langs Nieuw Verleden, de kunstroute langs het Pionierspad, staat het kunstwerk 'Drie bomen en een stekje' (2011). Eind 2016 exposeerde Hoogeveen aan de Steenwijkerweg het kunstwerk 'de mussen'. Volgens hem kan 'getwitter' beter overgelaten worden aan vogels, want tussen mensen loopt het altijd maar uit de hand. 'De mussen' staan tegenwoordig ook aan de Ketelmeerweg. Het Ketelzwerfpad is sinds december 2020 ingekort waardoor de route niet meer langs de kunstwerken van Hoogeveen loopt. De nieuwe route, waarlangs het kunstwerk 'Bankje' staat, heet Sluitgatpad.

Hoogeveen heeft veel 'tijdelijke' kunstprojekten bij bijzondere evenementen in de Noordoostpolder gemaakt. In deze projecten stond vaak 'de mens' centraal. Zo voerde hij in 2012 twee tijdelijke kunstprojecten uit. Na afloop van project is het kunstwerk 'De mens en zijn polder' semi permanent voor museum Nagele opgesteld. Het tweede kunstwerk 'Ode aan de vergeten helden' kreeg in 2021 een plek in het Voedselbos in Emmeloord. Van 30 juli tot begin november 2014 stond het tijdelijk kunstwerk 'Mens' bij de rotonde Steenwijkerweg-Vollenhoverweg bij Marknesse. Het kunstwerk is ook op het perceel aan de Ketelmeerweg geplaatst. In 2015 maakte Hoogeveen samen met zijn broer Arnold in een geel tulpenveld bij Rutten een schaliegas kunstwerk. Op het kunstwerk was een persoon te zien die bij een boortoren vandaan naar een zon toe vlucht. Hiermee verbeeldde Hoogeveen de wens van de inwoners van Noordoostpolder; geen schaliegas, wél energie van zon en wind. In 2015 werd bij Hoogeveen een tumor in zijn ruggenmerg weggehaald waardoor hij een incomplete dwarsleasie opliep. Sindsdien moest hij de uitvoering van zijn kunstwerken aan anderen overlaten.

Van 30 november 2017 t/m 25 februari 2018 werd in Museum Nagele de expositie ‘Een fascinerende nieuwe wereld' gehouden. Willem Hoogeveen ontwierp als onderdeel van de expositie drie taferelen, 'feest, vissen en toekomst', die tijdelijk aan de drie toegangswegen naar Nagele geplaatst werden. In 2017 werd in de Noordoostpolder '75 jaar droog' gevierd en de vissen waren de eerste vluchtelingen uit de polder, zij moesten vluchten uit de polder omdat het water weg was en kwamen 75 jaar later terug om te kijken wat er van geworden is. In april 2020 stond in één van de tulpenvelden van de Noordoostpolder de boodschap HOU VOL. De gemeente Noordoostpolder wilde tijdens de coronacrisis haar inwoners steunen en vroeg Hoogeveen een kunstwerk te ontwerpen. De tekst kreeg hij aangeleverd van de gemeente en het teken van het coronavirus verzon hij erbij. Het laatste kunstwerk dat hij gerealiseerd heeft was voor de 16e editie van de kunstroute in Natuurpark Lelystad, met het thema ‘Overbruggen’. Daarvoor maakte hij twee vogels, één op een ladder en de andere aan een polsstok. Die komen naar elkaar toe. Hoogeveen tekende de vogels en zijn zwager Wim Keuper uit Rutten zorgde voor de uitvoering in hout. 

Willem Hoogeveen overleed 7 september 2020 in zijn woonplaats Emmeloord. Hij is 73 jaar geworden.