Boothuis

Boothuis
Boothuis Boothuis Boothuis Boothuis Boothuis

Plaats: Rutten

Locatie: A6 nabij afslag Lemmer

Kunstenaar: Gerard Koopman en Frank Bolink

Materiaal: cortenstaal

Jaar: 2010


Beschrijving:

Op 19 februari 2010 heeft burgemeester Willem van Rappard van Noordoostpolder, in het bijzijn van het kunstenaarsduo Koopman & Bolink, 'Het boothuis' langs de A6 gedoopt. Gerard Koopman en Frank Bolink hebben het monumentale kunstwerk in opdracht van de Stichting A.D. van Eckfonds ontworpen. Uitgangspunt bij deze opdracht was het markeren van de belangrijkste toegangsweg tot Noordoostpolder. Het kunstwerk is een vervolg op het inmiddels wereldwijd bekende 'Monument voor de Noordoostpolder' bij de Ketelbrug, ook wel 'Ketelhuisje' genoemd. Terwijl het kunstwerk bij de Ketelbrug opgebouwd is van bakstenen is het 'Boothuis' uitgevoerd in cortenstaal. Het kunstwerk heeft een parallellogram als grondvorm. Door de perspectivische vertekening heeft het vanuit alle richtingen duidelijk een huisvorm. Het 'Boothuis' heeft € 116.108,- gekost waarvan de gemeente Noordoostpolder middels het A.D. van Eckfonds € 100.000,- bijdroeg.

Het 'Boothuis', ook wel 'Huis met schip' genoemd, verwijst naar de geschiedenis van de Noordoostpolder. Het ongeveer tien meter hoge huis heeft een zadeldak. Het puntdak wordt doorboord door een stoomboot, alsof er een tsunami heeft plaatsgevonden. Het idee achter het kunstwerk is; waar vroeger zee was staat nu een huis en wordt gewoond. Het kunstwerk verbindt het verleden met het heden. De boot geeft het zeeniveau uit de tijd voor de inpoldering aan, terwijl het huis stevig verankerd staat in de huidige polder. De symboliek is door de voorbij razende automobilist meteen te herkennen en dat is de bedoeling van de makers. Een kunstwerk langs de snelweg mag niet te gedetailleerd zijn, niet te ingewikkeld. De automobilist moet in een flits van een seconde geprikkeld zijn. 'Boothuis' levert door de vorm, het materiaalgebruik en de kleur een fors contrast op met zijn omgeving.

'Boothuis' is, evenals 'Het Monument voor de Noordoostpolder' bij Nagele en het 'Polderhuisje' bij Ens, een schepping op het grensgebied van architectuur en beeldende kunst. Het kunstobject is een zogenaamde follie of folly, een gebouw zonder functie. De term ‘folly’ komt van het Engelse woord 'foolish' en betekent letterlijk 'dwaasheid'. Follies zijn bouwwerken die je aan het denken moeten zetten. Ze zijn niet vanuit nuttigheidsdenken gebouwd maar ter verfraaiing van de omgeving. 

In het programma Beeldspraak van Omroep Flevoland worden de drie kunstwerken van Koopman en Bolink bij de toegangswegen van de Noordoostpolder besproken.

Kunstenaars

Gerard F. Koopman is op 17 februari 1938 geboren in Enschede. Van 1953 – 1957 studeerde hij aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede aan de afdeling architectonische vormgeving en is architect en beeldend kunstenaar. In 1957 werd hij stagair op de afdeling decorbouw bij de Nederlandse Televisie Stichting (NTS) en startte in 1960 zijn eigen architectenbureau.

Frank Elebert Bolink is op 31 januari 1943 geboren in Enschede. Zijn vader Jan Hendrik Bolink (1913 – 1998) was aan de Koninklijke Academie in Den Haag opgeleid tot tekenleraar. In 1936 vestigde hij zich als vioolbouwer en reparateur in Enschede. Van 1952 – 1975 was vader Jan docent en adjunct-directeur aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede waar Frank van 1960 – 1964 werd opgeleid tot binnenhuisarchitect. In 1964 startte Frank Bolink zijn eigen bureau. Later treedt hij ook als schilder, beeldhouwer en keramist naar buiten.

Gerard Koopman en Frank Bolink zijn beide verbonden geweest aan de AKI in Enschede. Naast het docentschap coördineerde Koopman de afdeling architectuur en Bolink doceerde meubelontwerp. Voorwaarde voor een docentschap aan de AKI was dat je een eigen praktijk als kunstenaar of vormgever onderhield en van daaruit les gaf. Van 1985 tot 2013 voerden Koopman en Bolink geregeld samen kunstprojecten voor de openbare ruimte uit. Het kunstenaarsduo woont en werkt in Enschede. Alhoewel ze van huis uit architecten zijn, vinden ze het leuker om beelden te maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van hun ontwerpen zich begeven op het grensgebied van beeldende kunst en architectuur. Het kunstenaarsduo maakt het liefst herkenbare dingen, waarmee bij nader inzien iets wonderlijks aan de hand is. Koopman en Bolink ontwikkelden een eigen stijl en een onnadrukkelijke vorm van visuele humor die bijdraagt aan het goede humeur van ieder die hun werk bekijkt. In 1986 maakten zij een toren voor het Twents psychiatrisch ziekenhuis in hun woonplaats Enschede. Verder vind je hun werk o.a. in Deventer, Paard en wagen (1993) – Enschede, glazen boot (1994) – Hellendoorn, twee hoofden met een loopbrug (1994)   – Culemborg, tafel met huisje (1999) – Hardenberg, Beeldengroep (1999) – Berkelland, Huiselijk ongeluk (2001) – Haakbergen, Glazen bos (2003) – Leiderdorp, Vis op wielen (2004) – Noordoostpolder, Monument voor de NOP (1994), Boothuisje (2010) en Polderhuisje (2012).