Wanddecoratie

Wanddecoratie
Wanddecoratie

Plaats: Emmeloord

Locatie: Urkerweg 1

Kunstenaar: Jos Hermans

Materiaal: Chamotte

Jaar: 1965

Beschrijving:

Tussen 1961 en 1964 werd het Dokter J.H. Jansenziekenhuis gebouwd naar een ontwerp van de architecten Swinkels en Salemans. Het ziekenhuis werd op 22 oktober officieel in gebruik genomen. Tijdens de bijeenkomst in het Voorhuys bood het gezamenlijke personeel een wandversiering aan voor de eetzaal. Het reliëf dat tegenwoordig op de begane grond naast het trapportaal hangt, is door de kunstenaar Jos Hermans in chamotte uitgevoerd. Chamotte is een gebakken product van klei. Na een droogtijd is het kleireliëf in stukken verdeeld, geglazuurd en vervolgens bij een temperatuur van 1100 graden Celsius in een keramiekoven gebakken. 
 
De twee-dimensionale voorstelling is figuratief, er zijn dieren en planten afgebeeld. De haan trekt de aandacht van de beschouwer, enerzijds doordat hij door de kunstenaar in het centrum is geplaatst, anderzijds door het fellere kleurgebruik. Hermans heeft in een expressionistische stijl gewerkt, waarbij het belangrijk was om gevoelens uit te drukken die hij naar aanleiding van het onderwerp ervoer, zodat nieuwe vrij ontstane vormen een kans kregen. Dit in tegenstelling tot een impressionistische stijl waarbij vooral het uiten van de werkelijkheid, zoals de kunstenaar die ervaart, voorop staat. Als Jos Hermans een opdracht kreeg ging hij eerst de plek bekijken waar het kunstwerk geplaatst zou worden. Hermans vertelde daarover: "Mijn werk moet geïntegreerd zijn in de omgeving. Architectuur bouw je volgens een vast plan en volgens een strakke uitvoering. Kunst moet aansluiten in het geheel, maar mag ook getuigen van vrijheid, fantasie en schoonheid".
 
Kunstenaar
 
Jozef Maria Hubert Gerard (Jos) Hermans is op 22 september 1930 in Nuth geboren. Hij studeerde van 1948-1952 monumentale vormgeving aan de Middelbare Kunstnijverheidschool in Maastricht. Daar volgde hij beeldhouwen bij Charles Vos en tekenen en schilderen bij Hub Duys en Jef Scheffers. Van 1952-1955 vervolgde hij zijn studie bij Henri Puvrez aan het Nationaal Hoger Instituut in Antwerpen. Zijn eerste opdracht ontving hij in 1953, toen hij nog in Antwerpen studeerde, van het kerkbestuur van Schaesberg-Kakert. Hermans voerde tussen 1953 en 1970 tientallen kerkelijke opdrachten uit. De wijze waarop hij de traditionele kerkelijke voorstellingen verbeeldde, zou typerend worden voor zijn hele carrière: innovatief, modern, levendig en met grote aandacht voor transparante en gesloten vormen. Hermans introduceerde in de jaren vijftig van de twintigste eeuw nieuwe, experimentele technieken en een toentertijd voor de kerkelijke kunst gedurfde vormentaal. 
 
In zijn woonplaats Nuth staan de volgende kunstwerken: 'Monument voor de Gevallenen' (1959), 'De drie spinsters' (1962), 'Natuur en spelend kind' (1993), 'Mercurius, De gevleugelde Voet' (1993) en 'Groei' (1998). Verder vind je 'Het Mariniersmonument' (1996) in Sittard, ‘Chi-Rho’ (2000) in Heerlen, reliëfs in de entree van het CMG Maastricht en in het hoofdkantoor van Lufthansa in Keulen, koperreliëfs in het kantoorgebouw van de Provinciale Limburgse Electriciteits-Maatschappij in Maastricht, kunstwerken in de casino’s van Scheveningen en Valkenburg en fonteinen in Maastricht, Venlo en Heerlen. Ook maakte hij werk voor verpleegklinieken in Heerlen, Vijverdal en Maastricht, ziekenhuizen in Emmeloord, Roosendaal, Weert, Heerlen en Sittard en een bejaardencentrum in Loosdrecht. Jos Hermans is in Limburg één van de toonaangevende kunstenaars.

Laatste Update donderdag, 16 maart 2017