Nagels

Nagels
Nagels Nagels Nagels Nagels Nagels

Plaats: Emmeloord

Locatie: Urkerweg

Kunstenaar: Chris Verbeek

Materiaal: cortenstaal

Jaar: 1995


Beschrijving:

Als baken in de stad staat het kunstwerk "Nagels" in Emmeloord. In 1995 had beeldhouwer en ruimtelijk vormgever Chris Verbeek, samen met zijn vrouw Henny (kalligrafie), een expositie bij de kunstuitleen in Emmeloord. "Nagels" was te groot voor binnen en werd op het trottoir aan de Urkerweg, bij het gemeentehuis, geplaatst. Na deze expositie bleef het object achter en een jaar later werd het door de gemeente Noordoostpolder aangekocht. In april 2010 maakt de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen herplaatsing van het kunstwerk noodzakelijk en kreeg het beeld een nieuwe plek op het grasveld naast het Muzisch Centrum.

De drie enorme roestbruine nagels, die in grootte verschillen, zijn stevig in de grond geslagen. Van het kunstwerk gaat een vervreemdende werking uit, er klopt iets niet. Draadnagels zijn een soort spijkers, vierkant van doorsnee en taps toelopend. Draadnagels of korter gezegd nagels, worden bijvoorbeeld gebruikt om hout vast te nagelen (spijkeren). Verbeek bereikte de vervreemding door de nagels 'op te blazen'. Wat verder bijdraagt aan de vervreemdende werking is de plaatsing in de stedelijke omgeving, maar ook de keuze van het roestige materiaal versterkt het effect. Het kunstwerk is gemaakt van cortenstaal een materiaal waar Verbeek vaak mee werkt. Cortenstaal was in de twintigste eeuw een zeer populair materiaal, vooral vanwege de duurzaamheid en relatief lage kosten in vergelijking tot bijv. brons. 

In maart 2014 heeft de gemeente Noordoostpolder het wijkplatform De Zuidert vier bestaande kunstwerken, waaronder 'Nagels', aangeboden als vervanging voor het kunstwerk 'Paard' van Arthur Sproncken dat in 2013 naar de Paardenmarkt verhuisd is. Op 9 oktober is bekend geworden dat wijkplatform De Zuidert het kunstwerk 'Spelend Kind' uitgekozen heeft en dat het kunstwerk 'Nagels' op het grasveld aan de Urkerweg blijft staan.

Kunstenaar

Christiaan Garbrand (Chris) Verbeek is op 10 november 1944 geboren in Winschoten. Hij volgde van 1964 tot 1968 plastische vormgeving aan de Academie Minerva in Groningen, waar hij o.a. les kreeg van de beeldhouwer, schilder en graficus Karl Pelgrom (1927-1994) en de beeldhouwer Johan Sterenberg (1920-2002). Verbeek was van 1969 tot 1977 tekenleraar in het voortgezetonderwijs. Daarna vestigde hij zich als beeldend kunstenaar in het Oost-Groningse Blijham. In 2004 verhuisde hij naar Saint André de Majencoules in Zuid-Frankrijk.

Een terugkerend motief in het werk van Verbeek is het zoeken naar in elkaar sluitende vormen die samen een grotere omtreksvorm creëren. Hij werkt vaak met cortenstaal. Een voorbeeld daarvan is het beeld "Monument Ede in Delfzijl, dat hij in 2000 maakte ter nagedachtenis aan de streektaalzanger Ede Staal. Het is een conische zuil van 9 meter hoog, die al snel de bijnaam 'de paal van Staal' kreeg. Ander werk  is o.a. te vinden in Muntendam – drie dozen (1985) bij Termunterzijl, Scheemderzwaag en 't Waar – 'Zeilen' (1986), in Smeerling – pick-k-nicktafel (1986) Musselkanaal – Bankbeeld (1992/1993) en in Emmeloord – Nagels (1996).

Samen met collega en medelid van de kunstenaarsvereniging 'Forma Aktua', Harm van Weerden, maakte Verbeek de beelden 'Cosmas en Damianus'(1985) voor het Martiniziekenhuis in Groningen. De twee geabstraheerde koppen hebben min of meer complementaire vormen. Zo heeft de voorste, door van Weerden gemaakte kop, een dikke neus en een kin die vooruitsteekt, terwijl de hals in een kraag zit die het onderste deel van het beeld vormt. Het bolle achterhoofd past daardoor precies in het holle gezicht van de achterste kop, die door Verbeek is gehakt, waarin slechts een neus te vermoeden is. Bron: staatingroningen.nl