Lion Noir

Lion Noir
Lion Noir Lion Noir Lion Noir Lion Noir Lion Noir

Plaats: Emmeloord

Locatie: Poldertorenplein op De Deel

Kunstenaar: Marieke van Diemen

Materiaal: Beton

Jaar: 2010

Beschrijving:

Vier monumentale leeuwen liggen op het Poldertorenplein en bewaken de Poldertoren. De leeuwen zijn replica's van één van de door Bart van Hove ontworpen leeuwen die aan de Meldestraat staan. De leeuwen lagen in de jaren vijftig van de twintigste eeuw ook op De Deel. Zij bewaakten in de jonge jaren van Emmeloord de entree bij de brug die zijn naam aan de leeuwen te danken heeft, 'de Leeuwenbrug'.

Onder de titel 'Poldertorenplein vol kunst' presenteerde de gemeente Noordoostpolder eind oktober 2009 de plannen voor het plein. Rond de toren komen vier sokkels met kunstwerken. "De Poldertoren is een icoon van Emmeloord. Daarbij hoort een mooi plein", zei toenmalig wethouder Leo Voorberg. "Er is een aansprekend ontwerp gemaakt dat de entree van Emmeloord-centrum veel uitstraling geeft". Het ontwerp is van het Rotterdamse bureau Kuiper Compagnons. "Welke kunst er op de sokkels komt, is nog niet bekend. Twee kunstenaars inventariseren momenteel alle kunst in Emmeloord-centrum en daarna bepalen gemeente en kunstenaars welke kunst het beste op het plein en in het Lindenlaantje past". De kunstenares Marieke van Diemen verwierf de kunstopdracht voor de kunstwerken op het Poldertorenplein.

Zij had het idee om de leeuwen terug op De Deel te plaatsen om een nieuwe dimensie aan de leeuwenhistorie toe te voegen. Van Diemen liet door de firma Nimis Beton uit Cruquius vier afgietsels van beton maken. Omdat de originele leeuw uit steen gehouwen was moest er eerst een rubbermal vervaardigd worden voor hij in beton kon worden afgegoten. De rubberen gietmal is in opdracht van Nimis Beton gemaakt door Oscar Paanen. Het kunstwerk kreeg van de kunstenares de titel 'Lion Noir' wat Frans is voor zwarte leeuw. Het donkere uiterlijk kregen de leeuwen doordat gekozen is voor zwarte beton waarbij het betongrind vervangen werd door basalt. Tijdens de afwerking heeft Van Diemen iedere leeuw iets eigens gegeven, zodat ze zich van elkaar onderscheiden. Door polijsten kreeg elke leeuw zijn eigen 'touch spot'. Deze 'touch spots' vind je vaak terug op bronzen beelden en worden glanzend door het vele aanraken.

     

Op 22 april 2010 zijn de leeuwen bij de Poldertoren, het geografisch middelpunt van de Noordoostpolder, geplaatst. Als poortwachters beschermen zij de oude watertoren, bij iedere ingang liggen er twee. In de Middeleeuwen geloofde de mensen dat de leeuw sliep met open ogen, vandaar dat hij het symbool voor waakzaamheid werd.


Bron: www.destentor.nl

Tijdens de Nacht van Oranje op 29 april 2010 hebben wethouder Wouter Ruifrok en oud-wethouder Leo Voorberg het vernieuwde Poldertorenplein officieel geopend. De gemeente kon het plein redelijk luxe inrichten vanwege de Europese subsidie die zij gekregen had.

De leeuwen van Bart van Hove hebben nog meer nageslacht gekregen. In 2015 zijn van de gietmal weer 4 leeuwen gegoten. Rijkswaterstaat startte bij Amsterdam in 2013 met het verwijderen van sluiseiland Zeeburg in het Amsterdam-Rijnkanaal. Op 25 november 2015 voltooide Directeur Rijkswaterstaat Ype Heijsman samen met aannemer de Vries & van de Wiel het project door de betonnen replica's ter hoogte van het voormalig sluiseiland te plaatsen. De leeuwen liggen twee aan twee aan weerszijde van het Amsterdam-Rijnkanaal om de historische plek te markeren. Bron: Rijkswaterstaat.nl

Kunstenaar

Marieke van Diemen is op 3 december 1959 in Hilversum geboren. Zij studeerde van 1981 tot 1986 aan de St. Joost Academie voor kunst en vormgeving in Breda. Van 1988 tot 1991 vervolgde zij haar studie aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Marieke van Diemen is installatiekunstenaar, beeldhouwer en fotograaf.

Van Diemen is bekend vanwege haar installaties die samengesteld kunnen zijn uit een museale verzameling, uit de door haarzelf aangelegde collecties ‘dragers’, of verzameld beeld in de vorm van foto’s. Zo exposeerde zij in 2007 in Museum Boijmans van Beuningen haar collectie van zo’n 1500 West-Germany vazen die zij in een grote installatie verwerkte. Door ordening en de wijze waarop deze vazen getoond werden wist zij het algemeen heersende oordeel van ‘lelijke kitsch’ aan een heroverweging te onderwerpen en weet de toeschouwer te verleiden met frisse blik naar dit (voor)oordeel te kijken. Elk gewoon voorwerp om ons heen is ontworpen om onze waarneming te beïnvloeden. Dit fascineert Van Diemen. Zij onderzoekt de gevolgen voor 'het oog', terwijl het geconfronteerd wordt met het gewone.

In 2008 ontwikkelde Van Diemen in opdracht van Museum Boijmans van Beuningen het concept en ontwerp voor het nieuwe Prentenkabinet en -depot. 

Laatste Update donderdag, 07 januari 2016