Het Baken

Het Baken
Het Baken Het Baken Het Baken Het Baken Het Baken

Plaats: Emmeloord

Locatie: Friese pad

Kunstenaar: Maarten de Reus

Materiaal: staal

Jaar: 2010

Beschrijving:

Aan het Friese pad werd tussen 1977 en 1999 het afval van de Noordoostpolder en de kop van Overijssel op de vuilnisbelt gestort. Op het 21 ha grote gebied is in de loop der jaren ca. 2.351.000 ton afval gestort. Langzamerhand ontstond een heuvel in het vlakke polderlandschap, op het hoogste punt steekt het stortlichaam 17 m boven maaiveld uit. In 2007 werd officieel het startsein gegeven om de vuilnishoop af te dekken. De stortplaats Het Friese Pad transformeerde in 2007/2008 in een recreatielandschap door de aanleg van een golfbaan.

Door het afvalverwerkingsbedrijf werd een wedstrijd uitgeschreven met de vraag een toonaangevend beeld te ontwerpen ter nagedachtenis aan de voormalige vuilnisbelt. Maarten de Reus won de prijsvraag. Tijdens de onthulling, op 16 april 2010, werd het kunstwerk 'Het Baken' door Alexander Smit aan de bevolking van de Noordoostpolder overgedragen. 'Het Baken' is een ingewikkelde staalconstructie in de vorm van een vuur. De grootte bedraagt ongeveer 10 x 10 x 10 meter. In het kunstwerk is plaatstaal verwerkt, ronde buizen, stalen strippen en massieve staven. In 29 delen is de constructie vanaf staalconstructiebedrijf Lemtech in Nijmegen naar de Noordoostpolder vervoerd. Langs het Friese Pad, tussen de golfbaan en de voormalige vuilnishoop, is het kunstwerk op een verhoging opgebouwd. "Zo tekent het goed af tegen de lucht. Heel indrukwekkend'', zegt De Reus. "De meeste van mijn beelden draaien rond het begrip ruimtelijkheid. Ik leg een relatie tussen de positie van de kijker en wat die ziet. Bij 'Het Baken' hangt veel af van de positie van waar je naar het kunstwerk kijkt. Het beeld gaat als het ware draaien als je er omheen loopt''. Het beeld is ruimtelijk omdat het ook echt ruimte inneemt. Het heeft een open constructie en is ruimte-omvattend.


foto: Hans Veenhuis

Het kunstwerk van de Reus markeert de overdracht van de stortplaats naar de Provincie. Het kunstwerk is gebaseerd op het idee van de vele vuurbakens die vroeger langs de kust van de Zuiderzee te vinden waren om de schippers te leiden. Al in 1323 zou Kampen een baken op Terschelling hebben geplaatst. Beheer en onderhoud van de Bakens was tot in de 16e eeuw een Kamper aangelegenheid. Het kunstwerk refereert tevens aan het paasvuur, een oud ritueel dat in delen van Europa en in het oosten van Nederland voorkomt. Een grote bult hout, soms tientallen meters hoog wordt op eerste of tweede paasdag aangestoken als het duister invalt. Dit "Baken" is een landmark dat van verre duidelijk zichtbaar is.

Kijk hier voor meer informatie.

Kunstenaar

Maarten de Reus is op 4 november 1961 geboren in Heerenveen en groeide op in Steenwijk. Van 1979 - 1985 studeerde hij aan de afdeling Architectonische Vormgeving/Monumentaal van de Academie voor Beeldende Kunsten (AKI) in Arnhem, waar hij les had van Bas Maters. De Reus is docent aan de Rietveld Academie in Amsterdam en gastdocent aan de Hochschule Für Bildende Kunsten in Hamburg. De kunstenaar werkt afwisselend in Amsterdam en in Engeland. Zijn monumentale kunstwerken stralen kracht uit en zorgen voor een sterke beleving van de ruimte.

Tien jaar nadat hij was afgestudeerd begon de Reus met het maken van beelden in de openbare ruimte. In 2002 ontwierp hij voor een rotonde in Barendrecht "GROEN", reusachtige met klimop begroeide letters. Maarten de Reus is vooral bekend geworden door het kunstwerk "Kooi-Met-Geen-Poema-Er-In" uit 2007. Deze sculptuur staat op de top van de Vellerheuvel, de voormalige afvalberg in de wijk Zuidbroek in Apeldoorn en won in 2008 de Nationale Staalprijs in de categorie ' karakterisieke stalen bouwdelen en beeldende kunst. "Het Baken" uit 2010 markeert de voormalig vuilstort in de Noordoostpolder. Op het Oostergoplein in Leeuwarden is in 2012 een zes meter hoog kunstwerk onthuld.

Laatste Update woensdag, 18 mei 2016