zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Bant

Locatie: Het Midden

Kunstenaar: Frans de Wit

Materiaal: staal

Jaar: 1975

Beschrijving:

Alle dorpen in de Noordoostpolder hebben ter verfraaiing van hun dorp een kunstwerk gekregen zo ook Bant. Een commissie is 5 jaar met de voorbereiding van het kunstwerk bezig geweest. Moet het herkenbaar zijn of juist niet? Het was een eindeloze discussie, maar de uiteindelijke doorslag gaf de conclusie dat dingen die herkenbaar zijn, mooi of niet mooi gevonden worden. Iets wat abstract is, daarover kan men van oordeel veranderen. Dus werd gekozen voor een abstract kunstwerk. De opdracht voor het vervaardigen van het kunstobject werd verleend aan de kunstenaar Frans de Wit uit Lisse.

Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het dorp in 1975, werd het abstracte object aan Het Midden op de rand van het plantsoen geplaatst. Deze gebeurtenis heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Voor de plaatsing werd een boom omgehakt. Achteraf bleek de omgehakte boom de bevrijdingsboom te zijn die ter gelegenheid van 10 jaar bevrijding, op 5 mei 1955, door de schooljeugd was aangeplant.

Frans de Wit werkte in een abstracte, minimalistische taal, waarin het draait om zuivere vormen en maatverhoudingen. De constructivistische beeldtaal is kenmerkend voor de beelden uit de jaren zeventig. Het object in Bant heeft een samengestelde vorm. De Wit heeft het kunstwerk zelf geconstrueerd. Het object is gemaakt van gesneden en gewalste platen cortenstaal die aan elkaar gelast zijn. De kunstenaar zag in zijn creatie 'groei', maar liet een ieder de vrijheid om het naar eigen inzicht te beoordelen. Een commissielid zag in het kunstwerk een soort boom, met de stam als basis en twee takken als binnen en buiten Bant, waarbij het geheel de samenwerking uitbeeldde. Een andere reactie was dat het kunstwerk energie, ruimte, solidariteit en een specifieke herkenbaarheid had. De onregelmatigheden op de stam werden uitgelegd als de golven op de Zuiderzee, ook wel als de rimpels van problemen die er ook in Bant waren en zouden komen. Maar de rimpels zouden de groei en ontwikkeling niet kunnen belemmeren.

Het kunstwerk is onthuld door de heer Gerrit Daniël van der Heide (1915-2006) hoofd van de afdeling oudheidkundig onderzoek van de Directie Wieringermeer. Van der Heide was in 1947 de eerste conservator van museum Schokland. 

Bron: Bant 50 jaar: 1951-2001; met dank aan Tjerk Slim voor het toesturen van de informatie.

Kunstenaar

Franciscus Theodorus Alexandros (Frans) de Wit is op 2 maart 1942 in Leiden geboren. Van 1960 – 1965  studeerde hij aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Van 1978 – 1988 gaf de Wit les aan de Vrije Academie in Den Haag, de Academie voor Beeldende Kunst in Rotterdam en de Vormstudie Bouwkunde TH Delft.

In de tweede helft van de jaren '60 stapte De Wit net als veel tijdgenoten over op een abstracte vormentaal. Begin jaren '70 gaat hij werken met staal, hout en beton en maakte zijn eigen gereedschappen om deze materialen te bewerken. Frans de Wit was een Nederlandse beeldhouwer en landschapskunstenaar. De uitvoering van zijn werk hield hij zoveel mogelijk in eigen beheer. Bij de uitvoering van grote beelden was hij ter plaatse aanwezig. De kleinere sculpturen maakte hij in zijn eigen atelier. De Wit maakte onder meer het grootste landschapskunstwerk in Nederland, de 'Klimwand en Schijf in Grofpuinheuvel' in het recreatiegebied Spaarnwoude (1986-1992). De klimwand bestaat uit 178 betonafgietsels van rotswanden uit de Ardenne. Daarnaast staan twee schijven met een diameter van twaalf meter op een grofpuinheuvel met daartussen een smalle trap die naar de top van de heuvel loopt. Ook is de Wit verantwoordelijk voor het historische laagste punt van Nederland. Hij maakte in Rotterdam het 'Vierkant eiland in de plas', dat ruim zeven meter onder NAP ligt.

Zijn laatste grote opdracht voerde de Wit uit in opdracht van de Rijksgebouwendienst. Eigenhandig verwerkte hij 200.000 kg scheepsschroot tussen 1999 en 2002 tot vijf beelden. Het kunstwerk staat voor de nieuwbouw van Naturalis in Leiden. Op 22 juli 2004 overleed Frans de Wit op 62-jarige leeftijd in zijn woonplaats Leiden. In 2012 is door de Stichting Beelden in Leiden de Frans de Wit prijs, een prijs op het gebied van moderne sculpturen, in het leven geroepen die jaarlijks uitgereikt zal worden.

Laatste Update woensdag, 10 december 2014