Wandreliëf Bernard Geurtzen

Wandreliëf Bernard Geurtzen
Wandreliëf Bernard Geurtzen Wandreliëf Bernard Geurtzen Wandreliëf Bernard Geurtzen Wandreliëf Bernard Geurtzen Wandreliëf Bernard Geurtzen

Plaats: Emmeloord

Locatie: Beursstraat / Lange Nering

Kunstenaar: Joop Puntman

Materiaal: chamotte

Jaar: 1973

Beschrijving:

Op de hoek van de Beursstraat en de Lange Nering bevindt zich een keramisch wandreliëf ter nagedachtenis aan de in 1972 overleden Bernard Wilhelmus (Willem) Geurtzen. In het midden zien we het portret van Geurtzen. Het gezicht is en profil en rechts kijkend uitgevoerd. Links van het portret is de ontginning en het in cultuur brengen van de drooggevallen polder afgebeeld en rechts de poldertoren met carillon, gestileerde mensfiguren en voorstellingen die verwijzen naar de activiteiten die Geurtzen als voorzitter van de ondernemersvereniging heeft ontplooit. Het kunstwerk is door keramist en beeldhouwer Joop Puntman als geheel geboetseerd in zwartbakkende fijne chamotte klei. Na een droogtijd is het reliëf in stukken verdeeld, geglazuurd en vervolgens door pottenbakkerij 'Het Ambacht Haalderen' bij ongeveer 1100 graden Celsius gebakken. De matte glazuur verfraait de voorstelling niet alleen maar maakt het keramiek ook waterdicht en beschermt het tegen invloeden van buitenaf. Dat het om een reliëf van Puntman gaat zien we onder het portret aan de signering: JOOP PUNTMAN ‘73

In 1952 begon men met de bouw van de winkelstraat de Lange Nering. Boven de winkels waren woningen gelegen. Twintig jaar was op de hoek van de Lange Nering en de Beursstraat Modehuis Geurtzen gevestigd. Niet iedere ondernemer mocht zich met zijn gezin in Emmeloord vestigen. Daar ging een sollicitatieprocedure bij de Directie van de Wieringermeer aan vooraf. Naast vakbekwaamheid en financieel weerstandsvermogen introduceerde de Directie ook het principe van het behoeftebeginsel. Een middenstander mocht zich pas vestigen als er behoefte bestond aan een dergelijk bedrijf. De Directie bepaalde zelf of er behoefte was. Bernard Geurtzen werd geschikt bevonden en op 14 oktober 1953 opende Modehuis Geurtzen haar deuren. Het pand was groot met op de begane grond de afdelingen heren- en kinderkleding en een confectieatelier voor maatpakken. Een grote marmeren trap leidde naar de eerste etage waar damesstoffen en patronen werden verkocht. Damesmode mocht nog niet verkocht worden omdat de Directie vond dat er nog niet genoeg mensen in de polder woonden voor twee dameszaken. In 1960 was het inwonersaantal in de Noordoostpolder toegenomen en mocht Geurtzen zijn assortiment uitbreiden met een damesafdeling.

De ondernemer bepaalde zich niet alleen tot zijn zaak. Hij volgde H. Dijkstra op als voorzitter van de 'Vereniging de Lange Nering'. Toen bij een NIPO enquête bleek dat het met de bekendheid van de plaats Emmeloord matig gesteld was werd op initiatief van de ondernemers van de Lange Nering in 1968 de Stichting Parijse Week opgericht onder voorzitterschap van Bernard Geurtzen. De stichting wilde een éénmalig evenement organiseren om Noordoostpolder op de kaart te zetten. Zij wilden laten zien, dat behalve op agrarisch gebied de gemeente Noordoostpolder nog veel meer te bieden had. Van 25 juni t/m 5 juli 1969 werd de manifestatie "Parijs in Emmeloord" gehouden. De Lange Nering werd als klein Parijs ingericht met aan het begin van de straat, bij de Deel, een kopie van één van de bekendste bouwwerken van Parijs, de Arc de Triomphe. De Eiffeltoren verrees aan het eind van de winkelstraat. Op de drafbaan werd op 3 juli de koersdag opgeluisterd met een optreden van het 90 man sterke uit Parijse politieagenten bestaande fanfareorkest. Het feest trok inderdaad landelijke aandacht zoals Geurtzen had gehoopt. Bernard Geurtzen slaagde erin alle Emmeloordse ondernemers te verenigen in 'Ondernemersvereniging Emmeloord'. Als voorzitter van de Ondernemersvereniging heeft hij zich ingezet om van de Lange Nering een wandelgebied te maken, wat veel weerstand bij ondernemers opriep. De uiteindelijke afsluiting heeft hij niet meer mee mogen maken. Toen men eind 1972 met de aanleg van een wandelgebied in de Lange Nering begon, werd in Modehuis Geurtzen een opheffingsuitverkoop gehouden omdat Bernard Geurtzen op 13 augustus 1972, 1 dag na zijn 56ste verjaardag, plotseling aan een hartaanval was overleden. 

Kunstenaar

Josephus Theodorus (Joop) Puntman werd op 20 maart 1934 in Bemmel geboren. Hij studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem, met als hoofdvakken monumentale en toegepaste kunst. Na zijn studie ging Puntman in 1949 werken bij Keramisch 'Atelier Het Ambacht Haalderen' (AMHA) waar hij hoofdontwerper werd. In het atelier werden vanaf de oprichting op 2 juni 1947 aanvankelijk alleen handgedraaide gebruiksvoorwerpen vervaardigd. Na 1950 kwamen daar siervoorwerpen zoals muurversieringen bij. De eerste muurplastieken waren van de hand van Joop Puntman en Henk van Meurs (1937-2007). AMHAkreeg tijdens de wederopbouw veel opdrachten voor muurplastieken. De opdrachten voor keramische reliëfs voor mens en dier werden uitgevoerd naar ontwerpen van Puntman. Na zijn vertrek bij AMHA in 1969 voerde hij als zelfstandig kunstenaar opdrachten uit.

Joop Puntman overleed op 12 december 2013 op 79-jarige leeftijd in Nijmegen en werd op 18 december in Haalderen begraven.

Puntman maakte diverse reliëfs, die veelal werden geplaatst bij scholen zoals: ‘Herten, zeepaardjes en kinderen' (1958) in Genderen, 'Onze-Lieve-Vrouw van Fátima' (1960) in Hengelo, 'Tijl Uilenspiegel en de grap van de linkerschoen' (1970) in Vianen en 'Willem Barentz' (1970) in Nijmegen. In Bemmel (Lingewaard) bevindt zich het keramische reliëf 'De Levensweg (1964) en in Haalderen 'De Haalderense mens en zijn werk' (1965). Voor de Talita Koemischool in Nijmegen ontwierp hij twee bronzen reliëfs. 

 

Laatste Update maandag, 17 juli 2017