Short Stirling lll BK710

Short Stirling lll BK710
Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710

Plaats: Almere

Locatie: IJsselmeer

Architect: Short Brothers

materiaal: diverse materialen

Jaar: ca. 1942


Beschrijving:

In de nacht van 25 op 26 mei 1943 voerde het RAF Bomber Command in het kader van de operatie 'Battle of the Ruhr' een bombardement uit op Düsseldorf. Die nacht werden van de diverse squadrons in totaal 759 vliegtuigen ingezet. De aanvalsmacht bestond uit 323 Lancasters, 169 Halifaxes, 142 Wellingtons, 113 Stirlings en 12 Mosquito's. Het doelgebied was bedekt met twee wolkenlagen die op verschillende hoogten lagen waardoor het bombardement een mislukking werd. De Pathfinders hadden moeite het doel te markeren en Duitse decoy markers (lok markeerbommen) zorgden voor een uiteengeslagen bommentapijt. De Duitse nachtjagers waren zeer actief, 27 toestellen werden neergeschoten, 161 bemanningsleden vonden de dood en 27 werden krijgsgevangen genomen.

Die nacht steeg om 23.44 uur de Engelse Stirling bommenwerper met serienummer BK710  en rompcode OJ-A op van het RAF vliegveld Lakenheath, Suffolk, Engeland om deel te nemen aan het bombardement. De Stirling Mk.III was ingedeeld bij het No. 149 Squadron en voorzien van H2X "Mickey" radar. De bemanning bestond uit piloot Sgt. Jack Henry Uden (21 j), boordwerktuigkundige Sgt. Leslie George Hadden (24 j), navigator F/O. Walter Edwin Lawrence Morse (25 j), bommenrichter F/O. Howard Stephen Winchester (26 j), radiotelegrafist Sgt. Frederick Arthur Williams (34 j), rugkoepelschutter Sgt. Horace Stephen Scott (28 j) en staartschutter Sgt. Charles John Percival (26 j).

Op de terugweg naar de thuisbasis werd het toestel door de radar gesignaleerd. Uffz. Georg Kraft en radiotelegrafist Uffz. Erich Handke van 12./NJG1, zijn in hun Bf 110 opgestegen van vliegveld Bergen en wachtten in radarzone 'Hering' bij Den Helder op hun vijanden. Door de aanvalsleider in het radarstation worden ze naar hun doel geleid. Om 03.04 uur onderschepten zij boven de Noordzee, ongeveer 40 km westelijk van Texel, de Short Stirling en schoten het toestel neer. De BK710 vloog toen slechts op 800 m hoogte. Was het toestel al beschadigd? Had het technische problemen? Het was de tiende overwinning van Uffz. Kraft. Toen hij in de nacht van 17 op 18 augustus 1943 door de Beaufighterpiloot W/Cmdr. Bob Braham werd gedood had hij 14 overwinningen op zijn naam staan.

Lange tijd werd aangenomen dat de BK710 in de Noordzee was neergestort. Een Duitse patrouilleboot borg het lichaam van sergeant Purcival bij het Duitse eiland Helgoland. Hij werd op 20 juni begraven op begraafplaats Ohlsdorf in Hamburg. De zes andere bemanningsleden staan als vermist te boek, hun namen zijn bijgeschreven op het RAF herdenkingsmonument te Runnymede (paneel 167, 151, 127, 130, 170, 164) nabij Londen in Engeland.

 

Eind 2008 werd door de KNRM station Marken tijdens een reddingsoperatie een deel van een propeller omhoog gehaald uit het Markermeer, 3,5 km ten westen van de Blocq van Kuffeler. De propeller werd door de te hulp geroepen Aircraft Recovery Group 1940-1945 herkend als een onderdeel van een Engelse Stirling bommenwerper. Nader onderzoek wees uit dat het ging om de BK710 met rompcode OJ-A. Het vliegtuig ligt op 3 m diepte. Er zijn sterke aanwijzingen dat de stoffelijke resten van zes van de zeven bemanningsleden zich nog in het vliegtuigwrak bevinden. De Britse regering beschouwt de plek als een oorlogsgraf en heeft Almere verzocht om maatregelen te nemen die een verstoring van de wraklocatie tegengaan. 

Op 11 november 2011, Rememberence Day de dag dat in de landen van het Gemenebest slachtoffers van oorlogsgeweld worden herdacht, is op het eiland Marken een monument onthuld ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanningsleden van de BK710. Het propellerblad werd het centrale deel van het monument bij dorpshuis Het Trefpunt.

Zie ook: Omroep Flevoland

Laatste Update donderdag, 16 oktober 2014