Boeing B-17GSH 42-30280, Crazy Horse

Boeing B-17GSH 42-30280, Crazy Horse
Boeing B-17GSH 42-30280, Crazy Horse Boeing B-17GSH 42-30280, Crazy Horse Boeing B-17GSH 42-30280, Crazy Horse

Plaats: Zeewolde

Locatie: Hosterwold nabij RCN

Maker: firma Boeing

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1942


Beschrijving:

Van 20 tot 26 februari 1944 hadden de Geallieerde luchtstrijdkrachten operatie 'Argument' gepland. De Duitse vliegers richtten grote schade aan bij de Engelsen en Amerikanen. Daarom wilden de geallieerden in deze week, die de geschiedenis inging als ‘Big Week’, de Duitse vliegtuigindustrie geheel lam leggen. De 8th en de 15th Air Forces ondernamen tijdens operatie 'Argument' zo'n 3300 bommenwerpermissies. 226 Bommenwerpers gingen verloren, waaronder de Boeing B-17GSH  met serienummer 42-30280 en rompcode MI-L. Het toestel was oorspronkelijk gebouwd als B-17F-95-BO en is één van de eerste twaalf vliegtuigen waar een H2X "Mickey" radar is ingebouwd. 

Op maandag 21 februari steeg de Boeing B-17 Flying Fortress van 482BG/812BS voor een bombardementsvlucht op vliegveld Diepholz, ten zuiden van Bremen, om 08.00 uur op van RAF station Alconbury in Engeland. Aan boord was een 13 koppige bemanning, vluchtcommandant 1Lt. Ralph W. Holcombe, co-piloot, John W. Baber, navigator annex radio operator Edward H. Horner, navigator annex radio operator Charles A. Haupt, radio operator Steven F. Martini, bommenrichter William H. Barrett, boordwerktuigkundige Thomas D. Kennedy, de boordschutters Henry Raemer, Bryce W. Long, Harold M. Booth, William M. Blake en van de 385th BG piloot Gerald D. Binks en navigator annex radio operator Joel E. Punches.

Op de terugweg kreeg het toestel motorproblemen en moest de formatie verlaten. Eenmaal uit de formatie mistte het de bescherming die de bommenwerpers elkaar kunnen geven. Het was een koude winterdag, grijze wolken hingen laag boven Nederland. Messerschmitt’s Bf 109 waren dermate licht en onstabiel dat een formatie vormen in slecht weer tot de onmogelijkheden behoorde. Daardoor moesten zij zich beperken tot stragglers, achterblijvers. Boven Nunspeet werd de B-17 beschoten door Bf 109 jachtvliegtuigen van Jagdgeschwader 1 en verloor daarna snel hoogte. Eén voor één sprong de bemanning door het bommenluik uit het getroffen toestel en landden in de buurt van Harderwijk. De bemanningsleden werden direct door de Duitsers gevangen genomen, behalve Booth, Haupt, Punches en Binks. Zij wisten met behulp van Nederlandse verzetsmensen aan de Duitsers te ontkomen. Charles A. Haupt landde met zijn parachute in een boom in de bossen van Kroondomein Het Loo bij Apeldoorn. Met behulp van het verzet kwam hij via Arnhem, Roermond en Maasniel in België, waar hij de komst van de geallieerden afwachtte. Joe E. Punches sprong boven Nijkerk en belandde uiteindelijk in Spanje. Gerald B. Binks wordt op zijn vlucht naar de vrijheid alsnog krijgsgevangen genomen.

De 26-jarige piloot Holcombe bleef op zijn post. De bommenwerper stortte om 15.45 uur neer op de Spiekerzandbank, een ondiepte in het IJsselmeer tegenover het buurtschap Horst, 13 km ten noordoosten van Bunschoten. Toen de piloot boven water vloog is hij uit het toestel gesprongen. De watertemperatuur was 3o C op dat moment, te koud om te overleven. Het lichaam van Ralph W. Holcombe spoelde op 3 mei aan in de buurt van Bunschoten en werd begraven op begraafplaats “Rusthof” in Oud Leusden. Alle lichamen van gesneuvelde Amerikanen werden door de American Quartermaster Grave Registration Company in 1946 opgegraven en herbegraven op de verschillende Amerikaanse begraafplaatsen in Nederland en België. Ralph W. Holcombe werd op 11 maart 1946 herbegraven op de Amerikaanse Begraafplaats Margraten (Vak H, Rij 16, Graf 4). Holcombe wordt herdacht op het monument "Opdat wij niet vergeten" in Zeewolde.

Bij de drooglegging van Zuidelijk-Flevoland in 1968-1969 kwam het wrak van het verongelukte vliegtuig boven water. Opvallend was dat de propeller nog steeds loodrecht in de drassige bodem stond. Daar kon uit worden afgeleid op welke wijze het toestel moet zijn neergekomen. Tussen 17 augustus en 1 september 1970 is het toestel door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht geborgen. De crashplek ligt in het bosgebied bij Zeewolde, niet ver van het RCN recreatieterrein.

Het toestel had de bijnaam “Crazy Horse”. In het voorjaar van 1943 was Captain Homer Wilson Claymore gezagvoerder van de Boeing B-17 Flying Fortress. Het verhaal gaat dat hij zijn oudere broer Luther schreef met de vraag hoe hij zijn vliegtuig zou noemen. Het antwoord was simpel: “noem het vliegtuig naar de grote Indiaanse Sioux krijger Crazy Horse”. Claymore schilderde de karikatuur van de Sioux krijger zelf op de neus van het vliegtuig. In oktober van dat jaar moest hij het vliegtuig overdragen aan Ralph W. Holcombe en zijn crew.

Bron foto 3: NLE Lelystad, fotocollectie RIJP

Laatste Update dinsdag, 21 juni 2016