Vickers Wellington Mk. 1C T2702

Vickers Wellington Mk. 1C T2702
Vickers Wellington Mk. 1C T2702 Vickers Wellington Mk. 1C T2702 Vickers Wellington Mk. 1C T2702

Plaats: Biddinghuizen

Locatie: Zeebiesweg

Maker: Vickers-Armstrongs Ltd

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1940


Beschrijving:

In de nacht van 10 op 11 februari 1941 wordt door de RAF een massabombardement uitgevoerd op de Duitse stad Hannover. 222 Vliegtuigen voeren een bombardementsvlucht uit op 17 raffinaderijen bij Hannover. De Vickers Wellington Mk.1C T2702 met code LS-H van het No. 15 Squadron neemt deel aan deze missie. Het toestel is één van een serie van 300 Wellingtons die tussen juni 1940 en februari 1941 door Vickers-Armstrongs Ltd. geleverd zijn. Het bijzonderste kenmerk van de Wellington was de wijze van opbouw van romp en vleugels. Het Engelse bedrijf Vickers gebruikte voor de bouw van de bommenwerper een geodetische constructie, een raamwerk van aluminium, versterkt met een houten frame, waar overheen speciaal bewerkt linnen gespannen was. Deze constructie was zeer sterk en leverde een maximale hoeveelheid binnenruimte op. 

De Wellington T2702 stijgt in de avond van 10 februari op van de RAF basis Wyton bij St. Ives, Cambridgeshire in Engeland. De bemanning bestaat uit piloot Sgt. William R. Garrioch, co-piloot Sgt. William Hanford Jordan, navigator Sgt. Robert F. Beisley, radiotelegrafist/boordschutter Sgt. Hardie George Hedge, radiotelegrafist/boordschutter Sgt. Glyndwr Reardon en staartschutter Sgt. John Hall. Op de terugweg wordt het toestel onderschept door de Messerschmitt  Bf 110 C-4 met code G9+AC, die gestationeerd is op Fliegerhorst Deelen bij Arnhem. Het Duitse tweemotorige toestel wordt gevlogen door Hptm Walter Ehle, Gruppenkommandeur van het commando nachtjagers II/NGJ.1. De enige manier om de Wellington uit te schakelen is door ongezien onder de bommenwerper te gaan vliegen, de neus omhoog te trekken en vervolgens de romp en de brandstoftanks met het boordkanon te raken voordat de staartschutter je in het vizier krijgt. Het toestel wordt getroffen door het boordgeschut van de Duitse jager. Om 23.35 uur maakt de Wellington, op 15 km ten westen van Kampen, een noodlanding op het ijs van het dichtgevroren IJsselmeer. Vijf bemanningsleden weten het vliegtuig te verlaten voordat het door het ijs zakt en lopen dagen over het ijs voordat ze land bereiken. Zij worden door de Duitsers gearresteerd en hebben gedurende de rest van de oorlog krijgsgevangen gezeten. Neuskoepelschutter Sgt. G. Reardon gaat met het toestel ten onder.   

In 1965 worden de eerste kavel grond in het drooggevallen Oostelijk Flevoland uitgegeven voor Agrarisch gebruik. Akkerbouwer Aaldering kreeg van de voormalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders kavel OU21, nabij de Zeebiesweg bij Biddinghuizen, toegewezen. Tijdens ploegwerkzaamheden stuit hij op vliegtuig onderdelen. In augustus 1967 worden de wrakstukken door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht geborgen. De identificatie van het toestel kan snel plaatsvinden omdat een nummerplaat van een motor wordt gevonden. Het blijkt om de Vickers Wellington T2707 te gaan waarvan kort na de oorlog al een groot deel door de Koninklijke Marine is geborgen. De stoffelijke resten van de vermiste 19-jarige Sgt. Glyndwr Reardon worden gevonden en door de Bergings- en Identificatie Dienst van de Koninklijke Luchtmacht geborgen. Sgt. Reardon vindt zijn laatste rustplaats op Jonkerbos War Cemetery in Nijmegen (graf 8.C.3).

Zie ook: Crashroute paal 12

Laatste Update woensdag, 05 juli 2017