Vickers Wellington Mk. IC R1440

Vickers Wellington Mk. IC R1440
Vickers Wellington Mk. IC R1440

Plaats: IJsselmeer

Locatie: ten westen van Harderwijk

Maker: Vickers-Armstrongs Ltd

materiaal:

Jaar: 1940


Beschrijving:

In de nacht van 9 op 10 april 1941 vlogen 96 bommenwerpers, waarvan 16 niet op de thuisbasis terugkeerden, naar Berlijn , Emden en Vegesack. Aan de rivier de Weser in Vegesack, 3 mijl ten noordwesten van Bremen, zijn in de Tweede Wereldoorlog belangrijke scheepswerven gevestigd. Op de werf van Bremer Vulkan zijn toentertijd in totaal 74 onderzeeërs gebouwd voor de Kriegsmarine, het zeemachtonderdeel van de Duitse Wehrmacht. Op de werf van Friedrich Lüssen werden torpedoboten gebouwd. De scheepswerven in Vegesack waren meerdere malen doelwit van geallieerde luchtaanvallen.
 
De Vickers Wellington Mk.1C met registratienummer R1440 en rompcode LN-J steeg in de avond van 9 april 1941 om 20.20 uur op van RAF basis Waterbeach (Cambridge, Engeland) voor een bombardementsvlucht op Vegesack. Het toestel, dat ingedeeld was bij No. 99 Squadron RAF, werd gevlogen door P/O Thomas Fairhurst. De andere bemanningsleden aan boord waren co-piloot Sgt. Howard V. Wansbrough, radiotelegrafist/boordschutter Sgt. Gordon Wilfred Brown, navigator Sgt. Howard Lloyd Waldron, waarnemer Sgt. William Robert Moore en radiotelegrafist/boordschutter Sgt. Charles William Hall. De Wellington werd onderschept en neergeschoten door de Messerschmitt Bf110 met code G9-HM van 4./NJG1 die gestationeerd was op Fliegerhorst Leeuwarden en stortte vervolgens om 01.07 uur ten westen van Hardewijk in het IJsselmeer. De Bf 110 werd gevlogen door Ofw. Paul Gildner en zijn radio-operator Rudi Muller die die nacht actief was in sector Löwe, een radarpeilstation bij Trimunt in het zuidwesten van de provincie Groningen. 
 
Gildners gevechtsrapport luidde: "Op 10-4-'41 om 00.44 uur startte ik voor een donkere nachtjacht in de sector Löwe. Ik vloog ongeveer 20 minuten boven het apparaat (bedoeld wordt Würzburg) tot ik melding ontving: thuisvlieger 230 graden hoogte 2300 m. Afstand naar de vijand 15 km. Daar ik 3500 m hoog zat, kon ik door na te drukken tot 2300 m de afstand snel overbruggen. Gelijkmatig volgden afstandsmeldingen: 12, 8, 6, 4 km enz. totdat ik ongeveer 50 m achter-boven, aan de maankant, de vijandelijke machine onderscheidde. Ik zette mij achter de tegenstander en viel van achter-beneden aan onder een hoek van 50 graden. De machine brandde onmiddelijk na een korte vuurstoot en stortte brandend neer in de Zuiderzee, plankwadraat 53133. Dood van de bemanning waarschijnlijk omdat parachutesprongen niet werden waargenomen en de machine in het water viel. Neerstorting Wellington 01.07 uur". Bron: Wespennest Leeuwarden I, blz.120-121.
 
P/O Fairhurst en zijn bemanning komen om bij de crash. Het stoffelijk overschot van de 20-jarige Sgt. Brown werd 3 maanden na de crash in Harderwijk binnengebracht en aldaar op 10 juli begraven op begraafplaats Oostgaarde. De 21-jarige P/O Fairhurst, 22-jarige Sgt. Wansbrough, de 25-jarige Sgt. Waldron, de 20-jarige Sgt. Moore en de 21-jarige Sgt. Hall zijn vermist, hun namen staan vermeld op the Memorial to the Missing, Runnymede in Surrey waar Engeland de bemanningsleden van de R.A.F. herdenkt die geen 'known grave' hebben. Alle bemanningsleden worden herdacht op het Monument voor geallieerde vliegers in Harderwijk.
 
De R1440 was de 9e bevestigde overwinning van de in totaal 48 claims van Luftwaffe ace Paul Gildner. In de nacht van 8 op 9 mei 1941 schiet hij de Whitley P4946 neer bij Urk, zijn 10e bevestigde claim. Op 24 februari 1943 komt Gildner op 29-jarige leeftijd in de buurt van vliegbasis Gilze-Rijen om het leven bij een mislukte landing als gevolg van het uitvallen en in brand vliegen van de motor van zijn machine. Radio-operator Rudi Muller kon het toestel verlaten. Bij de landing verstuikte hij zijn linkervoet. Op een afstand van 300 m was de Messerschmitt neergestort. Toen Muller bij het toestel kwam ontdekte hij dat Gildner zich nog in de brandende machine bevond. Paul Gildner werd op 27 februari 1943 begraven in Arnhem. Na de oorlog zijn zijn stoffelijke resten herbegraven in blok M, rij 4, graf 8 op de Duitse militaire begraafplaats Ysselsteyn. Ten tijde van zijn dood had Gildner 44 nachtelijke en 2 dagoverwinningen op zijn naam staan.
 
Acht minuten voor de crash met de R1440 is bij Harderwijk de Wellington W5375 in het IJsselmeer gestort.