Short Stirling l BF353

Short Stirling l BF353
Short Stirling l BF353 Short Stirling l BF353 Short Stirling l BF353 Short Stirling l BF353 Short Stirling l BF353

Plaats: Lelystad

Locatie: Eendenweg

Maker: Short & Harland Ltd.

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1942


Beschrijving:

In de nacht van 16 op 17 september 1942 nemen 369 vliegtuigen van de Royal Air Force deel aan een bombardementsvlucht op de Duitse plaats Essen. Die nacht keren 39 toestellen niet van de missie terug op hun basis in Engeland, 21 Wellingtons, 9 Lancasters, 5 Stilings, 3 Halifaxes en 1 Whitley. Van het No. 15 Squadron verongelukken 2 Stirlings waaronder de BF353 met rompcode LS-E. Het toestel is op 2 september 1942 aan het Squadron geleverd. De BF353 is één van een serie van 50 toestellen die als Short S-29 Stirling I door Short & Harland geleverd zijn en is omgebouw tot Mk.I.

De Short Stirling Mk.I met registratienummer BF353 stijgt om 20.25 uur op van vliegbasis Bourn in het Engelse graafschap Cambridgeshire. Aan boord zijn piloot P/O Leonard William O’Hara, boordwerktuigkundige Sgt. Leon Cowen, waarnemer Sgt. Ronald John Mumford, waarnemer/navigator Sgt. Thomas Clarence Field Orr, radiotelegrafist/boordschutter Sgt. Robert Edwin Evans, boordschutter Sgt. Kenneth Forster en boordschutter Sgt. William Ernest Johnson. Op de terugweg naar de basis verongelukt het toestel om onbekende reden en stort 10 km ten noordwesten van Harderwijk in het IJsselmeer. Alle inzittenden komen om het leven. Sgt. L. Cowen, de 28-jarige Sgt. T.C.F. Orr en de 24-jarige Sgt. K. Foster zijn op 1 oktober op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam begraven (graven 33-2, 32-2, 34-2). De 22 jarige Sgt. W.E. Evens vindt zijn laaste rustplaats op begraafplaats Oostergaarde in Harderwijk. De 24-jarige P/O L.W. O’Hara, de 26-jarige Sgt. R.J. Mumford en de 29-jarige Sgt. W.E. Johnson staan vermist te boek en worden herdacht op the Memorial to the Missing, Runnymede in Surrey (Engeland) op paneel 71, 90 en 104. Op het Monument voor geallieerde vliegers in Harderwijk worden de namen van de omgekomen bemanningsleden ook vermeld.

Het toestel was op de Knar neergekomen, een ondiepte in het IJsselmeer. In 1942 en 1947 waren al delen van het wrak geborgen. Eind 1966 werden bij ontginningswerkzaamheden nabij de Eendenweg bij Lelystad weer wrakstukken ontdekt. Bij een voorlopige verkenning in november 1966 kwam aan het licht dat het om delen van de Stirling BF353 ging. Ze moesten verwijderd omdat ze bij het graven van de greppels voor de afwatering in de weg lagen. In juni 1967 heeft de explosieve opsporingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht onder leiding van majoor Middelkoop de wrakstukken geborgen. De brokstukken lagen over een grote afstand verspreid. Een afgerukt en verbogen propellerblad toont aan dat het toestel met een zeer hevige klap het wateroppervlak moet hebben geraakt. Sommige delen van de wrakstukken lagen vlak onder het oppervlakte van de bodem, anderen zaten dieper in het terrein. Delen van het wrak zijn overgebracht naar het Royal Air Force Museum in Hendon.

Begin 2017 kwam Nico Kwakman uit Volendam, die al jaren onderzoek doet naar aanleiding van de in de oorlog neergestorte vliegtuigen in het IJsselmeer, erachter dat O'Hara waarschijnlijk als 'unknown RAF pilot officer 25 September 1942' op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam begraven ligt. De datum op de steen is de aanspoel/begraafdatum. In 3 dagen tijd zijn toentertijd vier vliegtuigen in het IJsselmeer gecrasht. Diezelfde nacht stortte de Stirling W7569 met rompcode MG+D van het No. 7 Squadron, die eveneens op weg naar Essen was, om 23.00 uur in het IJsselmeer bij Lemmer. Op 14 september kwam de Wellington 1C X9786 2 km ten westen van Elburg in het IJsselmeer neer en een uur later de Wellington HD991 bij Ramspol.

Zie ook: Omroep FlevolandCrashroute paal 10 en ZZAirwar

Laatste Update woensdag, 26 juli 2017