De Havilland Mosquito B Mk XVI, ML979

De Havilland Mosquito B Mk XVI, ML979
De Havilland Mosquito B Mk XVI, ML979 De Havilland Mosquito B Mk XVI, ML979 De Havilland Mosquito B Mk XVI, ML979

Plaats: Dronten

Locatie: Oudeboschweg / Elburgerweg

Maker: Havilland Aircraft Company

materiaal: hout

Jaar: 1944


Beschrijving:

In de nacht van 27 op 28 november 1944 voerden 290 vliegtuigen een bombardement uit op Neuss, een stad op de westelijke oever van de Ruhr in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. De 173 Halifaxes en 102 Lancasters waren van de RAF No. 1 en 6 Group Bomber Command. De 15 Mosquito's van de No. 8 Group die aan de aanval deelnamen hadden een bijzondere taak. Om de effectiviteit van de bombardementsvluchten te vergroten werd Bomber Command in het najaar van 1942 opgedeeld in een Main- en een Pathfinder Force (PFF). De zogenaamde Pathfinders moesten de Main Force-toestellen, die voor de daadwerkelijke bombardementen zorgden, naar de juiste locatie leidden. Daar aangekomen verkenden ze het doel en markeerden dit met lichtfakkels die aan parachutes werden uitgezet, de zgn. kerstbomen. De bommenwerpers van Main Force die een paar minuten later arriveerden konden zo 'eenvoudiger' hun doelen raken. Het centrum en oostelijk deel van de stad Neuss werden zwaar gebombardeerd en er ontstonden veel branden. Eén Mosquito keerde niet terug van de missie. 
 
Om 18.38 uur steeg de Havilland Mosquito B Mk XVI met serienummer ML979 en code HS-A op van de RAF vliegbasis Little Staughton. Het toestel was ingedeeld bij het No. 109 Pathfinder Squadron dat sind 2 april 1944 op Little Staughton ten noordwesten van Belford gestationeerd was. De bemanning van de Musquito bestond uit twee personen. het toestel werd gevlogen door Flight Lieutenant (F/Lt) ofwel Kaptein Maurice Williamson. Het tweede bemanningslid Flying Officer (F/O) oftewel eerste luitenant Alfred Edward Kitchen was zijn navigator. Kitchen, ingevallen voor de vaste navigator van Williamson, was tevens bommenrichter en radio-operator. Ook de bediening van de "Oboe" kwam voor zijn rekening. Piloot Williamson zat links in de cockpit en navigator Kitchen zat aan de rechterkant, iets naar achter geplaatst. Naast Williamson vlak voor de voeten van Kitchen zat het luik waardoor men in de Musquito klom en in geval van nood het toestel ook moest verlaten. Voorin de glazen neus van het vliegtuig zaten normaal gesproken de instrumenten voor het richten van de bommen maar in deze Mosquito zat daar de "Oboe". 
 
De Oboe (Observer Bombing Over Enemy) was één van de drie radar systemen die de RAF gebruikte om boven donker vijandelijk gebied te navigeren. Het was een radar geleide systeem om bommenwerpers naar hun doel te leiden. De Oboe werkte met echo's die door het toestel zelf werden uitgezonden. Het systeem opereerde met twee ver uit elkaar gelegen grondstations in Groot Brittannië, de CAT die vaststelde of het toestel op koers vloog en MOUSE die zodra het toestel zich boven het berekende doel bevond het signaal "bommen los" overseinde. Doordat de transponder aan boord van het vliegtuig echo's uitzond was het toestel door de Duitse radar uit te peilen.
 
De Mosquito ML979 was een gloednieuw vliegtuig van het type B Mk XVI. Het was het eerste uit een serie van 21 toestellen en was op 24 november 1944 door de fabriek in Hatfield afgeleverd. Op zijn eerste operationele vlucht kreeg het Mosquito in de vroege morgen van 28 november te kampen met een motorstoring. F/Lt. Williams kon de thuisbasis niet meer bereiken en was genoodzaakt een noodlanding op het water uit te voeren. De ML979 kwam bij Kampen neer in het IJsselmeer. De 34-jarige Maurice Williamson wist zich per parachute te redden. Hij werd door de Duitsers opgepakt en gevangen gezet in Stalag XIII B, een krijgsgevangenkamp bij de plaats Weiden in Bayern. De 24-jarige navigator Kitchen overleefde de crash niet. Zijn stoffelijk overschot werd geborgen en op 4 maart 1945 begraven op Algemene Begraafplaats 'Zandberg' (Rij 10, graf 5) in IJsselmuiden (gemeente Kampen). Bron: mossie.org
 
In september 1963 zijn aan de Oudeboschweg in de gemeente Dronten onderdelen van de Mosquito ML979 geborgen die het toestel verloren had voordat het bij Kampen in het IJsselmeer neerkwam.

Zie ook: Crashroute paal 2

Laatste Update maandag, 14 november 2016