Republic P-47D-20-RE Thunderbolt

Republic P-47D-20-RE Thunderbolt
Republic P-47D-20-RE Thunderbolt

Plaats: Schokland

Locatie: Hannie Schaftlaan, kavel NJ86

Maker: Republic Aviation Company

materiaal: diverse materialen

Jaar: na maart 1943


Beschrijving:

Op 29 mei 1944 stegen 673 vliegtuigen op om vliegtuigfabrieken en olie-industrie in Duitsland en Polen te bombarderen. USAAF Officer 1Lt. William Connie O'Barr van de 356th Fighter Squadron/359th Fighter Group kreeg opdracht om voor de 8th Air Force de bommenwerpers van het 327th Bombardement Squadron van de USAAF-USAF op hun missie naar Duitsland te escorteren. De 21-jarige O'Barr, die sinds mei 1943 in dienst van het squadron was, vloog deze dag de 67e missie met zijn eenheid. Hij steeg in de Republic P-47D-20-RE Thunderbolt, met registratie 42-76372 en code OC-E op van RAF Martlesham Heath in Suffolk. Zijn opdracht was de B-17F bommenwerpers die naar Anklam vlogen te begeleiden en tegen de aanvallen van Duitse jagers te beschermen. 

Kort nadat de escortejagers bij het verzamelgebied aangekomen waren en zich in de bommenwerpers stroom voegden constateerde O'Barr problemen met de oliedruk van zijn toestel. Hij riep over de radio zijn wingman 2nd Lt. Robert P. Lubbers op en vroeg of hij een olielek zag. Deze verklaarde geen olie te zien. O'Barr meldde dat de oliedruk terug liep en kreeg op 60 miles (96,5 km) ten zuidoosten van Hamburg van de leider van het squadron, Lt. Col. Ernest J. White Jr., toestemming om de formatie te verlaten en terug te keren naar de basis. Boven het IJsselmeer bleek dat hij door motorproblemen onmogelijk verder kon vliegen. De P47-D Thunderbolt stortte om 12.45 uur in de Noordoostpolder neer, ten zuiden van Emmeloord op kavel NJ86. O'Barr sprong uit de escortejager en landde in de Noordoostpolder. Hij is door het verzet op de pilotenlijn gezet en bereikte via Brabant België. In Antwerpen werd O'Barr opgepakt door infiltratie op de escape-lijn. Tot mei 1945 zat hij krijgsgevangen in Stalag Luft 1 bij Barth in het noorden van Duitsland. 

Later verklaarde O'Barr: "Ik verloor oliedruk en mijn motor viel uit. Ik sprong uit mijn kist boven de N.O.Polder, een drooggevallen deel van de Zuiderzee. Ik rolde mijn toestel ondersteboven op 15,000 voet om er uit te springen, viel er ongeveer halverwege uit en het pakket van mijn parachute raakte vast onder de cockpitkoepel terwijl mijn linkervoet vast zat onder de rechter rail van de koepel. Toen ik eindelijk doorhad wat er gebeurde begon ik mijzelf vrij te worstelen. Ik slaagde erin om over mijn hoofd de achterkant van de koepel beet te grijpen waardoor ik voldoende kracht had om mijn chute van onder de koepel vandaan te trekken. Ik raakte onmiddellijk los van het toestel en omdat ik geen idee had hoe hoog ik was trok ik onmiddellijk mijn parachute open. Toevallig was ik ondersteboven toen de parachute opende, dus voelde het als een zweepslag toen de klap van het openen kwam". (Vertaald uit: The 356th Fighter Group in World War II).

Zie ook: Stichting Ongeland

Laatste Update donderdag, 26 november 2015