Mustang P-51B-1-NA 43-12264

Mustang P-51B-1-NA 43-12264
Mustang P-51B-1-NA 43-12264

Plaats: Luttelgeest

Locatie: Uiterdijkenweg 36

Maker: North American Aviation (NAA)

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1943


Beschrijving:

De Verenigde Staten van Amerika waren vast besloten zich in de Tweede Wereldoorlog niet in de gewapende strijd te mengen. Door de aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941 raakten de VS betrokken bij de oorlog. De 354th Fighter Group werd in november 1942 gevormd. De groep bestond uit het 353rd, 355th en 356th Fighter Squadron. Elk Fighter Squadron bestond uit ongeveer 20 vliegtuigen. De 354th FG werd uitgerust met de eerste serie North American P-51B Mustang lange afstand jachtvliegtuigen. Het toestel verbruikte, in tegenstelling tot andere vliegtuigen, relatief weinig brandstof en beschikte door de afwerpbare brandstoftanks over een grote brandstofcapaciteit. Met een topsnelheid van meer dan 700 km/u en een actieradius van 2750 km werd het mogelijk om de zware bommenwerpers gedurende hun hele missie te escorteren.

In oktober 1943 kwam de Ninth Air Force met de 354th Fighter Group op RAF Boxted bij Colchester in Groot Britannië aan. De taak van de 354th Fighter Group was het begeleiden van de zware bommenwerpers van de Eight Air Force (Achtste Luchtmacht) tot diep in vijandelijk gebied. Op het moment dat de Fighter Group operationeel was begon de USAAF met massale aanvallen op de Duitse industriële centra. De 354th FG vloog op 1 december 1943 zijn eerst operationele missie naar Bremen. Op 3 maart 1944 werd de eerste escorte missie van B-17 Flying Fortress en B-24 Liberator bommenwerpers uitgevoerd op hun 1100 mijl lange trip naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Slecht weer verstoorde de operatie. Van de 14 Bomber Wings die in Engeland zijn opgestegen bereikt slechts één Berlijn. Achteraf kwam de aanval als "niet al te succesvol" in de boeken.

Op de ochtend van 3 maart steeg de P-51B-1-NA met registratienummer 43-12264 en rompcode GQ+D van de 355 FG om 10.00 uur op van RAF Boxted (Essex, Engeland). Het toestel met nickname "Sweet Suzanne" werd gevlogen door 2nd Lt. Horace Bedford White. Boven Embden noodzaakten technische problemen White terug te keren naar de basis in Engeland. Het toestel kampte met motorproblemen en landde om 11.10 uur op kavel NR18 in de Noordoostpolder, 5 km ten noordwesten van Blokzijl. 2nd Lt. White werd geholpen door de Nederlandse ondergrondse. Tot december 1944 zat hij ondergedoken en probeerde vervolgens naar Groot Brittannië terug te keren. Eind december werd White in Antwerpen verraden en door agenten van de Geheime Staatspolizei (Gestapo) gevangen genomen. In april 1945 wist hij uit krijgsgevangenschap te ontsnappen en ging terug naar Nederland. Begin juni 1945 keerde Horace B. White, dan 21 jaar oud, terug naar de Verenigde Staten.

Zie ook: Stichting Ongeland

Laatste Update maandag, 07 maart 2016