Ford B-24H Liberator 42-7650

Ford B-24H Liberator 42-7650
Ford B-24H Liberator 42-7650 Ford B-24H Liberator 42-7650

Plaats: Rutten

Locatie: Hopweg nabij kavel NH17

Maker: Ford Willow Run fabriek

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1942


Beschrijving:

De USAAF voerde overdag bombardementen uit op Duitsland. Bij de luchtaanvallen in oktober 1943 incasseerde de 8th Air Force hoge verliezen. Maar liefst 176 bommenwerpers gingen verloren met het dieptepunt op 14 oktober, 'Black Thursday', toen 60 B-17 Flying Fortress niet op de thuisbasis terugkeerden. Bij de aanval op de Duitse havenplaatsen Bremen, Kiel en Flensburg, op 13 november 1943, introduceerde de Amerikaanse Luchtmacht daarom een nieuwe tactiek. Voor het eerst vlogen tijdens de gehele missie 45 P-38 Lightning en 345 P-47 Thunderbolt jachtvliegtuigen mee ter bescherming van de 272 bommenwerpers. Tot die tijd waren de toestellen het grootste deel van de trip op zichzelf aangewezen. 
 
De 163 B-17 Flying Fortress en 109 B-24 Liberators waren 's ochtends van hun bases in Engeland opgestegen maar als gevolg van het slechte weer keerde ruim 100 van hen kort na de start terug. Het wolkendek reikte die dag hoog. Op de gekozen vlieghoogte heersten temperaturen van wel 50 graden onder nul. Hardnekkige condensvorming verminderde het uitzicht. Mitrailleurs en bomluiken vroren vast en de windschermen werden bedekt met een dikke laag rijp. Uiteindelijk lukte het 143 bommenwerpers om zich te formeren richting Duitsland. De route naar de doelen voerde boven de Waddenzee langs. Tussen 11.20 uur en 11.45 uur vonden de bombardementen plaats. De bommenwerpers dropten hun bommen op goed geluk, draaiden linksom weg van Bremen, verlaagden hun koers en vlogen terug naar de thuisbasis. Het werd een dag met hoge verliescijfers. 3 B-17 en 13 B-24's bommenwerpers en 7 P-38 en 3 P-47 jachtvliegtuigen keerden niet terug. 21 Amerikanen kwamen om (KIA), 171 werden als vermist opgegeven (MIA) en 26 raakten gewond (WIA). Volgens Amerikaanse opgave werden aan Duitse zijde 30 toestellen neergeschoten. 
 
De Ford B-24H-1-FO Liberator met serienummer 42-7650 en rompcode NB-J van 44BG/67BS was opgestegen van RAF Shipdham (Nordfolk, Engeland) met als doel de haven van Bremen. De 26-jarige piloot 1st Lt. Leroy Meredith Hansen zat aan de stuurknuppel, zijn co-piloot was de 27-jarige 2nd Lt. John Donald Hanson. Verder waren aan boord de 25-jarige navigator 2nd. Lt. Wilbur John Pecka, de 22-jarige bommenrichter 2nd. Lt. William Haydn Topping, de 22-jarige boordwerktuigkundige/boordschutter T/Sgt. Charles Galvin Spearman, de 29-jarige radiotelegrafist T/Sgt. Wilbert Charles Schatte, de 24-jarige rugkoepelschutter S/Sgt. Dan St. Henderson, de 22-jarige rechter zijluikschutter S/Sgt. James Walter Norton, de 22-jarige linker zijluikschutter S/Sgt. Joseph John Suzdak en de 22-jarige staartschutter S/Sgt. Boyd Bolton Baker. De ervaren crew van Hansen vloog zijn eerste gevechtsmissie in deze samenstelling. Bommenrichter 2nd. Lt. Topping verving Lt. Charles L. Rouser die in juli 1943 tijdens een missie met een andere crew krijgsgevangen was genomen.
 
Tijdens de heenvlucht naar Bremen werd de formatie bommenwerpers door zo'n 50 Duitse jagers vanuit alle richtingen aangevallen. De viermotorige B-24 Liberator 42-7650 werd geraakt door een raket afgeschoten door een Messerschmitt Me 210. Motor 4, de rechter buitenmotor, begon te roken en de propeller moest in de vaanstand worden gezet. In de formatie vervolgde het toestel op 3 motoren zijn weg. Nadat ze hun bommen boven het doel hadden afgeworpen werd het toestel getroffen door Flak, Duits luchtdoelgeschut. Motor 4 werd volledig vernield en motor 2, de linker binnenmotor, raakten beschadigd. Het zwaar gehavende vliegtuig passeerde de Nederlandse grens. Toen ze boven het IJsselmeer vlogen vielen nogeens twee motoren uit. Het toestel verloor hoogte. Op één motor konden ze onmogelijk de thuisbasis in Engeland bereiken en keerden om. 1st Lt. Leroy M. Hansen en 2nd Lt. John D. Hanson slaagden erin de machine om 12.30 uur aan de grond te zetten op de Lemsterhop, het buitendijks gebied tussen de Hopweg en de oude Zeedijk in het noord-oosten van de Noordoostpolder. De bemanning kon het zwaargehavende toestel vrijwel ongedeerd verlaten. De bommenwerper was vlakbij een zogenaamde Flugzeugwache terecht gekomen, een observatiepost waar soldaten van de Luftwaffe dag en nacht het luchtruim afspeurden naar vijandelijke vliegtuigen. Ontkomen was onmogelijk, de bemanning werd door de Duitsers krijgsgevangen genomen.

Op de foto's is te zien dat het toestel als staartcode een A in een witte cirkel had. Deze markering gaf aan dat het toestel bij de 2nd Bomb Division hoort. De A in de cirkel stond voor de Bomb Group waar het toestel was ingedeeld, in dit geval de 44th Bomb Group.

Afbeelding zijn afkomstig van http://www.americanairmuseum.com
 
Bekijk ook: SpanvisNop in oorlogstijd en Stichting Canon de Noordoostpolder Paal 13