Vrachtschip NB36

 Vrachtschip NB36
 Vrachtschip NB36  Vrachtschip NB36  Vrachtschip NB36

Plaats: Creil

Locatie: Wrakkenpad, kavel NB36

Maker:

materiaal: eikenhout

Jaar: 15e eeuw


Beschrijving:

In september 1985 werden op kavel NB36, aan het Wrakkenpad bij Creil extra drainagesleuven gegraven en daarbij stuitte men op hout. In oktober werd een eerste verkenning gedaan. Vastgesteld werd dat het ging om een overnaads gebouwd schip dat ondersteboven in de bodem lag. Na de verkenning is het wrak zonder enige vorm van bescherming achtergelaten.

In de zomer van 2007 werd het wrak nader onderzocht. Uit jaarringonderzoek blijkt dat het schip rond 1475 gebouwd moet zijn. Het lijkt erop dat dit schip in de Nederlanden is gebouwd met geïmporteerd eikenhout uit Scandinavië en Polen. Het middeleeuwse schip moet achttien tot twintig meter lang en zes meter breed geweest zijn. De planken van de overnaadse scheepshuid zijn met ijzeren klinknagels en houten pennen vastgezet. In de naden tussen de huidplanken is tot strengen gedraaide schapenwol en mos gebruikt om het waterdicht te maken. Het was een, voor die tijd, middelgroot schip met een gestroomlijnd en scherp voor- en achterschip, en een vol en rond middenschip. Gezien de afmetingen en forse constructie zou het een zeegaand schip geweest kunnen zijn, vermoedelijk een vrachtschip.

Het bodemprofiel wees uit dat het schip voor 1600 moet zijn vergaan. Boven het schip was een schelpenband aanwezig die de overgang van het zoete Aelmere naar de zoute Zuiderzee aangeeft. Omdat het schip op zijn kop in de zachte bodem van het Aelmere is weggezakt kon niet worden vastgesteld of er vondstmateriaal aanwezig was.

Zie ook: verganeschepen

Laatste Update vrijdag, 18 december 2015